Kadetten i Sandvika har vært trøbbelfestivalen foran noen. Den har ikke bare vært pandemiutsatt, men også tungt økonomisk rammet. Foran årets «comeback» har bransjegiganten Live Nation gått inn på eiersiden og sørget for at Norges største rendyrkede hip hop-festival kunne avvikles med et program som burde imponere selv den mest blaserte. At Megan Thee Stallion spiller på terskelen til Kalvøya bare et par dager før hun topper plakaten på Roskilde, ville vært utenkelig for noen år siden. Men i mellomtiden har vi ikke bare hatt pandemi, men også en ny festivalstruktur som skiller generasjonene og gjør konkurransen festivalene imellom mindre relevant. Derfor står opplevelsene i kø på norske festivaler denne sommeren, og 9.000 fant veien til Kadetten dag én.
Playboi Carti måtte flyttes
Så hører det selvsagt med at både en og tre konserter må avlyses, som om det er en nedfelt lov innenfor rapsjangeren. På Kadetten avlyste Plaiboy Carti tirsdagens konsert ti minutter etter at han skulle stått på scenen, angivelig fordi produksjonen hans ikke rakk fram på grunn av flytrøbbel. Det medførte massiv pipekonsert og frustrerte gjester, men konserten ble flyttet til onsdag kveld da festivalen fortsatt med artister som Undergrunn og Burna Boy i tillegg.
[ Her er guiden til den store festivalsommeren 2022 ]
Bare ett ord ble uttalt flere ganger på Kadetten tirsdag kveld enn det engelske ordet for rumpe. Megan Thee Stallion og Flo Milli la ikke noen ting mellom, knapt en klesfille i førstnevntes tilfelle, men før det fikk vi gode konserter fra blant andre Cezinando, som bare bekreftet formen fra OverOslo som Dagsavisen ga en femmer. Nevnes bør også Bianca og Divine Ikubor. Sistnevnte har artistnavnet Rema og er fra Nigeria. En stilren rapper som henter store doser inspirasjon fra hjemlandets «high life»-rytmer og dansevibber, men også fra reggae og dancehall som bidro til å skru opp festen på ettermiddagen, før Bianca fra Holmlia i Oslo gikk på scenen til øredøvende jubel fra en allerede hengiven fanskare.
Bianca fra Holmlia
Bianca pleide å kalle seg Raw B, og er på samme selskap som Isah og Dutty Dior. De som så henne på siste Bylarm ble slått i bakken av selvsikkerheten og profesjonaliteten hennes, mer enn artister som har langt lengre fartstid. Inntrykket ble bekreftet på Kadetten, som kanskje er hennes største show så langt, med låter som «Marilyn», «Store» og «Boss Bitch», sistnevnte fra «Kasko»-TV-serien. Selv fleiper hun på scenen med at hun har litt Cardi B-vibe, men uansett tror du hvert et ord fra henne, politisk, skarpt og personlig, og med en musikalsk nerve som formelig løfter henne ut blant publikum.
Svenske tilstander med Yasin
Svenske Yasin var Kadettens mest kontroversielle booking, dømt til ti måneders fengsel i Sverige for deltakelse i planleggingen av en kidnapping i en sak der i alt tretti gjengmedlemmer ble siktet for grov kriminalitet og vold. Det legger ingen demper på det store publikummet som møter han i Sandvika, det eneste stedet i Skandinavia han opptrer denne sommeren, trolig fordi særlig svenskene vegrer å booke han til tross for at han både har vunnet svensk Grammy og blitt kåret til årets årets P3 Guld-artist i hjemlandet. Samme dag som Yasin spiller på Kadetten velger også den svenske bransjeorganisasjonen Musikförläggarne ifølge NTB å ikke lenger dele ut musikkpriser til artister mistenkt eller dømt for lovbrudd.
[ «Peter Pan» i Frognerparken - et skoleeksempel på godt barneteater (+) ]
Det blir svenske tilstander på Kadetten når Yasin bruker Rinkeby-blokkene og Rinkeby Grill fra Stockholms drabantbyer som backdrop når han entrer scenen, og serverer låter som «Mitt Notre-Dame» hvor han synger: «Låt oss börja om från början och byta motiv/Så häll upp ett till glas, rewind the beat/Den här går ut till dem som avtjänar tid/Till dem bakom lås och bom».
[ Turbonegro, Within Temptation, engler og demoner - se bildene fra Tons of Rocks siste dag ]
Ingen av konsertene på Kadetten denne festivaldagen har så stor trengsel foran scenen som Yasins, og et stort antall svært unge publikummere lempes og bæres ut av utmattelse, stort press eller dehydrering i den varme kvelden. Yasin og kanskje arrangørene selv også velger å dempe intensiteten etter hvert, og Yasin forsvinner også ut av scenen under store deler av settet som overlates til hans store crew som på slutten samler et trettitalls stort kor på scenen. Kanskje har Yasin begynt om «om från början», men kontroversene rundt han er neppe over på grunn stor hengivenhet fra et norsk publikum.
[ Five Finger Death Punch spilte med norsk landslagsdrakt (+) ]
Sandvika og Kadetten
Kadetten er uavhengig av dette den festivalen som best av alle illustrerer at etter to års tørke er det en hele generasjoner som aldri har vært på festival før. Festivalen opererer med gjeldende 16- og 18-årsgrenser alt ut fra hvorvidt man får kjøpt alkohol eller ikke, men noen lærer aldri å være på festival uansett hvor gamle de er. Kanskje skal Sandvikas lokalbefolkning vente et par dager med å bade, og kanskje skal man ikke la den som nettopp har lært å krabbe bruke gresset på Kadettangen før det har gått litt tid. På den annen side, øl som går ned må ut igjen, om det er ned eller opp er vel kanskje ett fett for den det gjelder, men ut i den siste timen på Kadetten var det mer opp enn ned.
Cezinando
Blant artistene fikk Yasin en sko kastet etter seg, eller opp til seg på scenen. Det kan godt hende det bare var en sko, men det er neimen ikke sikkert. Cezinando fikk en dorull kastet etter seg. Det var bare en dorull, men hensikten er uklar. Kanskje tok han likevel kaka han som insisterte på at han måtte få lov til å komme bak hovedscenen fordi han holdt på å tisse på seg, og ikke bare viste fram men ramset opp prisen på buksemerket som han mente var alt for fint til å tilsmusses med urin. Dessuten hadde han ikke med skift. Det hører med til historien at køene foran toaletter og urinaler var ikke-eksisterende, og det er minst en ProSec-vakt som fortjener kveldens diplom for å være den mest tålmodige. Hen må imidlertid dele den med flere.
Jentegjengen som slåss foran Cezinando så blodet sprutet og dro inn vennene som ikke skjønte hva som skjedde, ble også taklet på en måte som setter festivalvaktene på Kadetten i et godt lys. Gudene skal vite at det ikke alltid er sånn.
Flo Milli ga Kadetten en real amerikansk hip hop-oppvarming før Megan Thee Stallion kom på som årets hovednavn. Og noen ganger er det fantastisk å for en gangs skyld se guttene på skuldrene til jentene (eller til hverandre), ettersom Megan Thee Stallion spiller hemningsløst og eksplisitt på sex og kjønnsorganer fra ende til annen, og kommer i et kostyme som ikke overlater en centimeter til fantasien.
Det eksplisitte står imidlertid aldri i veien for at hun er en presis og teknisk overlegen rapper som framstår med en styrke og suverenitet som overgår de fleste i den nye generasjonen amerikanske artister, og kjører låter som «Hot Girl Summer», «W. A. P» (uten Cardi B), «Savage», «Sex Talk» og «Eat It» uten blygsel og med dansere som matcher hovedartisten. Fantasifullt eller sofistikert er det ikke, men kraft og energi er det i lassevis, og det hele underskrives med en klausul om at Megan Thee Stallion både eier og definerer sin egen seksualitet, uavhengig av hva hennes mannlige (amerikanske) kolleger og enkelte kadetter blant publikum måtte mene.
[ Dua Lipa ga Oslo varme, fest og kjærlighet (+) ]
Se bildene fra Kadetten her:
[ Elvis skinner på kino i gullstøv og glitter ]
[ Over regnbuen - popmusikken har vært et fristed for skeive ]
[ «Blasted»: Publikumsvennlig utdrikningslag i Hessdalen (+) ]
[ Pussy Riot til Norge og Oslo World ]
[ Iron Maiden på Tons of Rock - se bildene fra konserten og festen ]
[ Verdenskjente artister i kø for Oslo i ukene som kommer - se lista her ]
---
FAKTABOKS H3
---