Da årets Bylarm ebbet ut lørdag kveld sto en rekke artister igjen og skinte akkurat som de skal gjøre etter en festival som er skapt at nye stjerner skal oppdages. De tre konsertkveldene viser at om pandemien har tært hardt på musikklivet som bransje, så har den også bidratt til mye ny og god musikk, og til og med nye band som har brukt isolasjonstida godt. Da prisen Årets stjerneskudd ble delt ut til en av de ti nominerte artistene, var åpenbart juryen enstemmig.
– Blant de nominerte er det mange stjerner, men ingen har skutt ut på himmelen på samme måte som årets soleklare stjerneskudd, sa juryleder Malin Kulseth under utdelingen på Sentrum scene lørdag kveld, og utropte Metteson til vinneren av Bylarm og Norsk Tippings stipend på 500.000 kroner.
[ Bylarm dag to: Da alt gikk i svart ]

– Årets vinner kom tilsynelatende ut av intet og har prestert å gjøre seg bemerket under en pandemi, og når han nå endelig har stått på scenen og spilt live under Bylarm ser det ut som han aldri har gjort noe annet. Musikken er eksplosiv, tekstene er direkte og finurlige, han leverer på hver eneste låt. Selv ikke en pandemi kan stoppe årets stjerneskudd, sa Kulseth.
Metteson kom kanskje ut fra intet i musikalsk sammenheng, men i fem år har bergenserne spesielt kunnet se 28-årige Sverre Breivik fra Moss som skuespiller på Den Nationale Scene. Selv var han ikke i Oslo og under Bylarm lenger da han ble kåret til Årets stjerneskudd, men på vei tilbake til Bergen og hovedrollen i teatrets storsatsing denne høsten, «Engler i Amerika».
[ Bylarm vekket festen til live igjen. Se bildene og les om Bylarm dag 1 ]
Se Dagsavisens bilder fra Bylarm 2021 her:
En av de siste artistene ut på Bylarm var den ferske Oslo-rapperen Bianca, for øvrig også Urørt-finalist i 2020 med låten «Cold As Ice». Siden da har 18-åringen skiftet artistnavn fra Raw B til Bianca og havnet i stallen til SDKT Productions, som også huser Isah og Dutty Dior. Bianca tok Sentrum Scenes store plattform sent lørdag kveld med en selvsikkerhet langt mer erfarne artister kan misunne henne, og om hun ikke lenger kaller seg Raw mønstrer hun en udiskutabel og direkte råskap i møte med tekster og publikum som er påtakelig.

Et like rått lysshow understreker skyggene som vi også legger merke til i tekstene, men selv i halvmørket har hun et scenetekke som lover godt for framtida og en vokal flyt som
imponerer og drar publikum med seg. Dette var utvilsomt hennes største konsert til dags dato, og en av hennes første, men vi mer enn aner at der og da ble framtida avgjort.

Les alle Dagsavisens artikler om Bylarm på musikksidene Nye Takter.
[ Fra åpen klasse til en klasse for seg (+) ]
Se flere bilder fra årets Bylarm her:

[ Daniela Reyes: Alle tiders talent (+) ]
























[ Plateselskapet Creation og Primal Scream på film og Bylarm (+) ]




[ Oslobandet Veps stikker seg ut internasjonalt (+) ]







