Debatt

Jernbanen i Norge

Alle nordmenn vet hva jernbanen betyr for samferdselen i Norge. Lokaltog, fjerntog, Flytoget, alle en trygg og avslappende måte å reise på, til og fra jobb, weekendtur, ferietur m.m. Det har ikke vært mange alvorlige ulykker i norsk jernbanes historie, sammenlignet med det som skjer i veitrafikken.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Mange tettsteder og småbyer i Norge har vokst fram langs jernbanelinjen, og industri og et mangfoldig næringsliv – nettopp pga. mulighetene jernbanen gir. Erfaringer fra utlandet – og fra Flytoget, samt en del andre strekninger, viser tydelig at dobbeltspor er det mest effektive, både for person- og godstransport. Ingen unødvendig venting på motgående tog.

Utredninger for oppgradering av f.eks. Bergensbanen viser imidlertid både enorme kostnader og en anleggstid som går over mange år. I Norge er det en tradisjon på at det er NSB og Jernbaneverket som tar seg av alt som heter jernbane, både anlegg og drift. Et selvskrevet monopol, kan man si.

Behovet for raske og effektive dobbeltspor mellom de større norske byene trer tydelig fram, i en tid hvor miljø og luftforurensning er hete tema i media og blant politikerne. InterCity-tog, høyhastighets person- og godstog er løsningen for framtida, som således kan gi både fly, vogntog og bil lønnsom konkurranse.

Partiet Moderatene (MOD) ser det slik at dette er et område det må satses på. MOD mener også at det monopol NSB og Jernbaneverket har – i egenskap av statsbedrifter – må oppheves, og langt mer proffe aktører som Deutsche Bahn (DB) må inviteres til å gi anbud på doble høyhastighetsspor mellom alle de større norske byene, men også å anlegge dobbelt spor videre fra Fauske til Kirkenes, med sidespor til kystbyene i regionen i nord. DB og FIAT (jernbane-divisjonen) har bygget og driver det meste av Europas store jernbanenett, og har både kunnskap, erfaring og utstyr til å kunne evt. samarbeide med Jernbaneverket om en mye raskere, mer effektiv og sikrere utbygging av et funksjonelt jernbanenettverk i Norge.

MOD anmoder regjeringen om å vurdere dette. Et funksjonelt og raskt jernbanenett vil skape grobunn for vekst i næringslivet og bosettingen – også i vår nordligste landsdel. Det vil også turismen nyte godt av.

Powered by Labrador CMS