Leder

Facebook-skandalen

LEDER: EUs innstramming markerer et tidsskille for synet på personvern – noe Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg bør få med seg.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

14 år etter at Mark Zuckerberg lanserte Facebook på Harvard og snart 12 år etter at nettstedet ble allemannseie, er nesten 2 milliarder av verdens innbyggere registrert som brukere.

Fra å ha vært et nettsted med det uskyldige formålet å holde kontakt med venner og kjente, tyder mye på at Facebooks betydning for politikken er i ferd med å bli en demokratisk trussel.

Sylvi Listhaugs Facebook-oppdatering kostet henne jobben som justisminister, men den hendelsen er en mild bris sammenlignet med skandalen som rulles opp i USA i disse dager. Facebook-data som ble solgt til Cambridge Analytica – et selskap blant annet senere presidentrådgiver Steve Bannon var med på å starte – ble koblet sammen med offentlige data og valglister. Hvor velgere bor, hva de jobber med, alder, religion, utdanning og hva de trykker «liker» på på Facebook, er gullkantet informasjon å ta med inn i en valgkamp.

Hege Ulstein kommenterer: Vidunderlige nye verden

Det er ikke nytt at valgkamper bruker adresselister koblet opp valgdata slik at politikerne først og fremst banker på dører og deler ut boller eller roser i nabolag der de har potensielle velgere. Barack Obamas første valgkamp i 2007 dannet skole, og i Norge har Ap og Høyre vært bevisst bruken av velgerinformasjon.

Men de har ikke fått stordata fra Facebook som har gjort dem i stand til å avgjøre et valg, slik ting tyder på at Donald Trump kan ha gjort.

Facebook-skandalen rulles opp samtidig som norske og europeiske selskaper i alle størrelser jobber intenst for å etterleve EUs nye forordning for personvern (GDPR), som blir norsk lov i mai. Alle bedrifter må vise at de har rutiner for behandling av informasjon om kundene sine, og som forbrukere får vi rett til å kreve innsyn, retting, sletting og at behandlingen av personopplysninger begrenses. EUs innstramming markerer et tidsskille for synet på personvern – noe Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg bør få med seg.

Mer fra: Leder