Nedoverbakkesykler: Luke Sinclair i Oslo Bysykkel kjører mange turer daglig for å fylle opp stativene som ligger i høyden.

Triller bare ned

Å sykle i motbakker sitter langt inne for mange. Folk triller ned til sentrum, før syklene kjøres opp igjen på lastebiler. Nå vurderes premiering for å tråkke oppover.

 

Bysyklene er mer populære enn noensinne, og onsdag ble det satt rekord med hele 13.033 turer på én dag. Men alle er ikke like glade i å sykle oppover. Oslos bysykkelnett blir stadig utvidet, og mange av stativene ligger flere høydemeter opp fra Oslo sentrum.

Les også: Tråkket til på nye bysykler

Kjøres opp

I sentrum er stativene ofte fulle, og det kan være vanskelig å få satt fra seg sykkelen etter bruk. Men for særlig tre områder, St. Hanshaugen sør, Bislett og Alexander Kiellands plass, er situasjonen motsatt.

– Det er en daglig greie for oss at disse stativene tømmes for sykler om morgenen og ikke fylles opp før vi henter sykler i sentrum og kjører dem opp. Det er fem biler som hver har plass til 23 sykler som går i skytteltrafikk, sier Johan Høgåsen-Hallesby i Oslo Bysykkel.

På Stortorget er Luke Sinclair fra Oslo Bysykkel i gang med å fylle opp bilen med 23 sykler.

– Disse skal opp til St. Hanshaugen. Det er ikke mange som gidder å sykle tilbake i oppoverbakke, sier engelskmannen, som i løpet av en «god dag» har 30–40 turer for å fylle opp stativene i høyden.

Ferdig utbygget i 2017 vil anlegget ha 3.000 sykler og 6.000 låser.

– Vi slipper fortløpende ut nye sykler etter hvert som nye stativ/låser står klare. Senest denne uka åpnet vi et nytt stativ på Bankplassen, sier Johan Høgåsen-Hallesby.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Motbakkelatskap

I dag er det store rushet mellom klokka sju og ti på formiddagen, men også i helgene tømmes stativene fort i disse høyereliggende områdene.

– Det er også mange høydemeter mellom sentrum og Torshov, Storo og Carl Berner. Jeg skjønner at det er behagelig å trille ned, for så å ta bussen hjem igjen, sier han.

For Oslo Bysykkel er folks motbakkelatskap blitt et lite problem.

– Dette er noe vi ser på, og vi vurderer insentiver for motstrømssyklingen. Vi kan se for oss en form for premiering, ved siden av helsegevinsten for å få folk til å sykle oppover, sier han til Dagsavisen.

Les også: Tredobler prisen

Full oversikt

– Utfordringen er at det tar tid å få syklene tilbake i stativene i noen av områdene, sier Johan Høgåsen-Hallesby.

Han ser for seg samarbeid med andre aktører for å få til en attraktiv premiering.

– Billigere strøm eller mer datatrafikk på telefonen kan være eksempler på premiering for å få folk til å ta motbakkene fatt, sier han.

Oslo Bysykkel har full oversikt over hvor syklene er tatt ut og levert, hvor mange høydemetere det var imellom og hvem det var som syklet.

Les også: Farvel til de gamle syklene