Johan-Høgåsen Hallesby (t.v), Morten Sandberg og Axel Bentsen står ved sykkelstativet på Spikersuppa, hvor de første bysyklene skal fjernes. FOTO: FRØYDIS FALCH URBYE

Farvel til de gamle syklene

I går startet utskiftningen av de gamle bysyklene. De skal sendes til Cuba, samtidig som bysyklistene i Oslo får sykkelen de har bedt om.

13 år etter at bysyklene kom til Oslo skal de nå skiftes ut med nye sykler. Rundt 500 av de gamle bysyklene skal skippes til Cuba og deles ut til privatpersoner.

Morten Sandberg, Axel Bentsen og Johan-Høgåsen Hallesby overværer utskiftningen. Førstnevnte er driftsredaktør i Clear Channels, som drifter bysykkelordningen, mens Bentsen og Hallesby jobber i Clear Channels' underleverandør Urban Infrastructure Partner (UIP).

De er på Spikersuppa og skal overvære fjerningen av de første bysyklene. Trioen forteller at de nye syklene vil være på plass 1. april.

– Og det er ikke aprilsnarr, sier Sandberg.

LES INNLEGG: Oslo er ingen sykkelby

Teknologiskifte

– Dette har vi gledet oss veldig til, sier Hallesby.

De forteller at de i 13 år har samlet inn tilbakemeldinger fra Oslos bysyklister.

– Vi fikk daglig inn mailer fra bysyklister som hadde tips eller forslag, sier Hallesby.

Resultatet er blant annet en bysykkel med et ny design, bedre girsystem, et større forhjul og en smarttelefonholder. Nå kan du heller ikke løse ut bysykkelen med et kort, men med en app.

– Vi har gjort et stort teknologiskifte med de nye syklene, sier Bentsen.

LES OGSÅ: Grønn trussel

Oslosykkel

Den nye bysykkelen er tegnet i Oslo, av de samme designerne som laget de gamle.

Sandberg fastslår at den gamle bysykkelen har personlighet og sjarm, noe som han mener også bør overføres til den nye. Og ifølge Hallesby har de vært opptatt av å ha minst mulig turistpreg og mest mulig oslopreg på syklene. Det er tross alt Oslo-syklister som bruker bysyklene mest.

LES OGSÅ: 3.000 nye bysykler

Flere syklister

– Vi har 30.000 aktive brukere i året. Nå skal vi doble antall sykler, i tillegg til at vi skal utvide til sone 3, sier Sandberg.

Sandberg forteller at mange bysyklister sykler inn til sentrum, noe som gjør behovet for stativer stort. Nå skal flere stativer monteres også i sentrum.

– Nordmenn sykler oftere, og vi har et stort behov å dekke, sier Bentsen.

For deg med for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!