Prisøkningen for et sesongkort på bysykkel er tilnærmet en tredobling, til 299 kroner. Samtidig vil det komme nye sykler. Her ser vi de gamle, som nå skal gjøre nytte for seg på Cuba. FOTO: ARNE OVE BERGO

Tredobler prisen

Det blir tre ganger så mange bysykler, og prisen blir tre ganger høyere.

Du kjenner dem godt etter 13 år i bybildet. Bysyklene skal bli flere og det vil dukke opp 200 nye stativer. Samtidig stiger prisen på sykkellån for en sesong, fra 110 kroner til 299 kroner.

Hos Clear Channel, som har avtale om bysykler med Oslo kommune, forsvarer de prisøkningen og peker på at det ikke vil bli særlig mer reklame i sentrum, da de fleste nye stasjonene vil etableres utenfor Ring 2.

– Det er jo fortsatt reklamefinansiert og i år tredobler vi antall sykler og mer enn dobler antall stativer. Om det koster hundre eller tre hundre, så er det ikke nok. Den riktige prisen ville kanskje vært tusen kroner. Samtidig ruller vi ut en app med nye betalingsmuligheter, sier administrerende direktør Mats Lundquist i Clear Channel Norway.

4. april åpner sesongen, og da kan du sjekke hvor det er ledige sykler via en app på mobilen.

Sist sesong var det drøyt 30.000 som kjøpte sesongkort til 1.300 sykler. I år vil antallet sykler nesten tredobles til 3.000.

LES OGSÅ: 3.000 nye bysykler

Reklame

I sommer uttalte MDGs Lan Marie Nguyen Berg, som nå er Oslos byråd for miljø og samferdsel, følgende:

– Vei finansieres ikke med reklame, hvorfor skal vi da finansiere sykkel og kollektivtrafikk med reklame? Reklame har som mål å øke forbruket vårt. Det er ikke miljøvennlig, sa hun til Dagsavisen, og pekte på at det ville føre til en tredobling av reklamen i byrommet.

LES OGSÅ: Farvel til de gamle syklene

Forrige byråd

Nguyen Berg hadde ikke anledning til å snakke med Dagsavisen nå, men hennes byrådssekretær, Anja Bakken Riise (MDG), kan fortelle at avtalen med Clear Channel er inngått av det forrige byrådet, og løper til 2028. Hun synes heller ikke det er særlig dyrt.

– Vi skulle gjerne begrenset reklamen. Men når avtalen er som den er, vil jeg understreke at det hadde vært en veldig stor kostnad for oss å bygge ut et lignende tilbud. Om du deler 299 kroner på antall dager i sesongen koster det en krone og ti øre dagen å bruke bysyklene, sier Bakken Riise.

Om salget av sesongkort er likt i år som i fjor, vil omsetningen være på 8,97 millioner.

Syklene vil være tilgjengelige fra 06.00 til midnatt. .

I Byrådet legger de til rette for gatekunst for å veie opp for reklamen.

– I forrige uke ble det vedtatt en handlingsplan for gatekunst. Det vi ønsker er at byen vår skal ha et levende og variert uttrykk. Vi vil legge til rette for vegger, gategulv og underganger skal fylle byrommene med kunst, sier Bakken Riise.

For deg med for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!