I dag kunne miljøbyråd Lan Berg (MDG) ta jomfruturen på en av de nye bysyklene fra stativet bak Østbanehallen. Etter 13 år har de gamle bysyklene blitt byttet ut.
– Dette er en gledens dag. Målet er å bygge ut 60 kilometer med sykkelvei i Oslo, sa Lan Berg da hun avduket stativet, som for anledningen var pyntet med ballonger.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
App-basert moro
Det er aller best å ha en smarttelefon når man bruker de nye bysyklene. Med appen Oslo Bysykkel kan du se hvor nærmeste stativ er, og hvor mange sykler og låser som er tilgjengelige.
– Når du har sykkelen ute, vil tallet på kartet vise hvor mange ledige låser som er på stativene i nærheten. Ellers vil tallet vise hvor mange sykler som er ledig, forteller daglig leder i Urban Infrastructure Partner, Axel Bentsen.
Urban Infrastructure Partner (UIP) eier og driver bysykkelordningen på oppdrag fra Clear Channel, som har kontrakt med Oslo kommune. Johan Hallesby-Høgåsen er markedssjef i UIP, og forteller at opplysningene som appen henter inn skal brukes til å optimalisere tilbudet.
– Vi vil se hvilke stativer som brukes mest, og hvilke strekninger som sykles. På den måten kan vi bruke informasjonen til å tette eventuelle hull med nye stativ, sier Høgåsen-Hallesby.
De nye syklene er utstyrt med en mobiltelefon-holder på rattet. Det er imidlertid fremdeles mulig å benytte seg av bysyklene uten å ha smarttelefon.
– Når du registrer deg på nett, får du en kode som er knyttet opp mot telefonnummeret ditt. Denne kan brukes ved stativene for å hente ut en sykkel, forteller markedssjefen i UIP.
Les også: Tredobler prisen på nye bysykler
Fullt utbygget til 2017
Antall sykler skal tredobles fra sitt tidligere nivå, og nettverket skal utvides fram til 2017-sesongen.
– Vi kommer til å sette opp 2–3 nye sykkelstativer i uka. Halvparten er innenfor Ring 3, mens den andre halvparten er i områder mellom Ring 2 og 3, har Høgåsen-Hallesby tidligere uttalt.