Høyres Jenny Clemet Von Tetzschner mener det ville vært veldig rart om Høyre skulle finne på å samarbeide med Miljøpartiet De Grønne etter høstens lokalvalg.

Grønn trussel

Miljøpartiet de Grønne (MDG) i Oslo går til valg på å redusere reklamen i byen. Det kan få dramatiske følger for sykkeltilbudet, mener Høyre.

Old-Oslo

– Konsekvensen av MDGs politikk vil være betydelig, sier Høyres Jenny Clemet von Tetzschner.

Bysyklene i Oslo er nemlig 100 prosent reklamefinansiert.

– Uforenelig

I dag er det 1.300 bysykler over hele byen. Neste år vil det være hele 3.000. Men med denne mer enn doblingen av tilbudet, vil det også komme mer reklame.

– Styrkingen av bysykkeltilbudet er uforenelig med MDGs mål om mindre reklame i byrommet, mener Clemet von Tetzschner.

Også Sporveien, som har ansvar for trikk og T-banetilbudet i Oslo fikk 108,6 millioner kroner i inntekter fra reklame i fjor.

– Faller disse inntektene bort må Sporveien redusere tilbudet sitt, eller sette opp billettprisen. Det er ikke bra miljøpolitikk, mener tredjekandidaten på Oslo Høyres liste.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Sykkel foran vei

Hun mener denne saken viser at MDG ligger nærmere venstresiden. Om muligheten for å samarbeide med det selverklærte blokkuavhengige partiet sier Høyre-kandidaten:

– Jeg mener det ville vært veldig rart, fordi vi står langt fra hverandre politisk.

MDGs førstekandidat Lan Marie Nguyen Berg mener de kan finansiere kollektiv- og bysykkeltilbudet uten reklameinntekter, ved å prioritere annerledes enn Høyre-byrådet.

LES OGSÅ: Vil beholde ferske syklister

– Vei finansieres ikke med reklame, hvorfor skal vi da finansiere sykkel og kollektivtrafikk med reklame? Reklame har som mål å øke forbruket vårt. Det er ikke miljøvennlig, sier hun.

MDG frykter at oppgraderingen av bysykkelordningen betyr en tredobling av reklamen i byen.

– Vi vil ha en by som er åpen, trivelig og ikke domineres av kjøpepress og kroppspress. Det er et klimavalg og et verdivalg, sier MDG-toppen.

LES OGSÅ: Med trikken inn i framtida