Nyheter

Vil beholde ferske syklister

Stengte felt i Smestadtunnelen har ført til flere syklister. Nå må vi sørge for at de forblir syklister, mener Miljøpartiet De Grønne.

– I en så trang by som Oslo er vi nødt til å prioritere sykkelen kosekvent over bilen, sier Lan Marie Nguyen Berg i MDG. FOTO: Dusan Lovre
Publisert Sist oppdatert

11. juni kunne Dagsavisen fortelle at arbeid i Smestadtunnelen har ført til 20-25 prosent færre bilister på Ring 3 og til 10 prosent flere syklister i Oslo. Ved Smestadtunnelen har antallet syklister økt med 20 prosent, ifølge Statens vegvesen.

Lan Marie Nguyen Berg er Miljøpartiet De Grønnes førstekandidat i Oslo før høstens kommunevalg. Hun synes denne overgangen til et miljøvennlig transportmiddel er svært positiv, og enda bedre blir det hvis den blir varig.

– Vi må gjøre det hyggeligere og bedre for dem som har kommet seg opp på sykkelen, og da er det spesielt tre strakstiltak som er enkle å gjennomføre, mener hun.

LES OGSÅ: MDG: Oslo venstre siter i miljøspagaten

Strakstiltak

For det første bør Oslo kommunes sykkelprosjekt inngå et samarbeid med store bedrifter og arbeidsplasser i Oslo.

– Det er behov for flere sykkelstativer. Nå er det veldig mange som ikke får parkert på en trygg og god måte utenfor arbeidsplassene sine på grunn av mangel på sykkelstativer, sier Nguyen Berg.

For det andre er det nødvendig å utbedre sykkelveiene.

– Mange steder er det hullete og dårlig asfalt, som i området rundt Grefsen jernbanestasjon og ved Sinsenkrysset. Vi trenger en hullaksjon på sykkelveiene.

For det tredje må det bli lettere å komme fram.

– I gater som er stengt for gjennomkjøring for bil, er det ofte vanskelig å komme fram med sykkel også, som i Sofies gate på Bislett eller nedenfor Waldemar Thranes gate.

– Ikke plass

– Tror du det er mange nye og redde syklister i Oslos gater nå?

– Jeg sykler selv, og kommer opp i farlige situasjoner hver dag. Syklistene har ikke plass nok i Oslo, og det er ikke tilrettelagt godt nok for sykkel. Byrådet har ikke klart å prioritere sykkelen høyt nok, svarer Nguyen Berg.

– Så det er en reell fare for at nye syklister blir bilister igjen?

– Det kan godt skje. Derfor ønsker jeg at vi nå bruker muligheten vi har til å gi folk gode sykkelopplevelser, slik at de holder fast ved de nye og gode sykkelvanene sine.

Powered by Labrador CMS