Nyheter

Bort med bilene

Sykkel: I mars skrev Dagsavisen om bilister som herjet i ny sykkelgate. Nå blir det gjort noe med problemet.

Bilister som kjørte mot enveisskiltingen fikk en reprimande av politiet, mens syklistene ble belønnet for sitt valg av transportmiddel, med sykkeleffekter. Slik ble endringene i Torggata markert i går. Her deler Aina Botillen fra Bymiljøetaten ut til Linnea Frankesson med byråd Guri Melby som tilskuer. FOTO: ARNE OVE BERGO
Publisert Sist oppdatert

Fra og med denne uka blir det mye vanskeligere å kjøre bil i Torggata i Oslo sentrum, og dermed også enklere å sykle og gå der. Det skjer ved hjelp av følgende virkemidler: Gata er blitt enveisregulert.

Det settes opp flere sykkelstativer og blomsterurner for å hindre feilparkering.

Pullertene som stenger av de delene av gata hvor det ikke er tillatt å kjøre bil, blir flyttet for å gjøre det enklere å passere med sykkelvogn og lastesykler.

I krysset mellom Torggata og Youngsgata blir det satt opp nye pullerter.

Parkeringsreglene vil bli håndhevet strengere.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Ignorerer skilting

Da Dagsavisen skrev om farlige forhold for syklister og fotgjengere i mars, var det etter at politiet hadde sett seg nødt til å aksjonere og bøtelegge en rekke bilister som hadde ignorert «forbudt for motorvogn»-skiltene.

«Men jeg skulle bare…» var formuleringen flere av dem brukte i møtet med politiet, mens Dagsavisen var til stede.

– Politiet bør ha jevnlige kontroller både når det gjelder hvordan bilistene forholder seg til skiltingen og parkeringsbestemmelsene, anbefalte Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.

Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, erkjenner at forholdene langt i fra har vært optimale i Torggata.

– Det vi nå gjør, er hva vi har ønsket fra starten av. Endringen i skiltingen er blitt mulig fordi vi har overtatt skiltmyndigheten, forteller Melby.

– Jeg tror enveisskiltingen vil være enklere å oppfatte enn forbudet mot motorvogn-skiltene som de erstatter, tilføyer hun.

I gjennomsnitt passerer nå over 3.000 syklister Torggata i løpet av en hverdag. Men det er også litt over 1.000 biler som kjører der i løpet av døgnet.

– Målsettingen er at det ikke skal være mer enn 500 biler, forteller Melby og henviser til erfaringer fra Nederland.

Der har man kommet til at en miks bestående av fotgjengere, syklister og opp til 500 biler er det som trafikkmessig fungerer best i slike gater.

LES OGSÅ: – Sykkel skal ikke være risikosport

Vurderer nye sykkelgater

I går var politiet til stede i Torggata for å påse at bilistene respekterte den nye skiltingen. Det var det langt fra alle gjorde, selv om enveisskiltene er godt synlige. Melby håper dette skal gå seg til.

– Torggata er et pilotprosjekt som har vært 90 prosent vellykket. Nå håper jeg det blir 100 prosent vellykket.

Hun varsler at det kan bli lignende sykkelgater også andre steder i byen.

– Vi er i gang med å prosjektere Markveien, og også Kirkegata kan være en god kandidat, sier Melby.

Arne Sundt-Bjerck i den lokale velforeningen hilser målet om redusert bilkjøring i Torggata velkommen, vel og merke så lenge vareleveransene til butikkene skjer uten problemer.

Powered by Labrador CMS