Innenriks

Maktsirkus er blitt gullgruve

Valg 17: Både lokalt næringsliv og PR-byråene fra Oslo håver inn på Arendalsuka. Geelmuyden Kiese alene omsetter for millionbeløp.

Bilde 1 av 3

Av Marie De Rosa og Sofie Prestegård

ARENDAL (Dagsavisen): Årets Arendalsuka slår alle tidligere rekorder når det gjelder deltakelse.

Ifølge programkomiteen til Arendalsuka selv er det 30 prosent flere arrangementer i år enn i fjor.

– Vi har oppunder 800 arrangementer denne uka. Vi sier ikke nei til noen, sier leder av programkomiteen, Øystein Djupedal.

Selve Arendalsukas budsjett er på 4,5 millioner.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Millioninntjening

Også organisasjonene som deltar på Arendalsuka satser stort.

* LO har hatt nær 20 arrangementer, og brukt en halv million på Arendalsuka.

* I tillegg har 12 av LOs forbund egne arrangementer. Både Fagforbundet og Fellesforbundet har brukt 150.000 hver på Arendalsuka.

LO har ikke fått hjelp av et PR-byrå for å sette i stand sine arrangementer, men det har svært mange andre. Er du ikke i Arendal, så er du ikke relevant, mener PR-byrået Geelmuyden Kiese.

Det er tydeligvis mange enig med dem i. På spørsmål om hvor innbringende denne sommeruka er for byrået, gir partner Nina Riibe i GK følgende anslag:

– Vi hjelper flere kunder i Arendal med synlighet og omsetter for ca. kr 1,2-1,3 millioner i år.

Les også: – Vinner ikke på verdidebatt

Gulluke

Også lokalt tjener de godt på aktiviteten rundt Arendalsuka. Regiondirektør Siri Mathiesen i NHO Agder mener uka er en «gulluke» for næringslivet.

– Taxiene kjører døgnet rundt, hotellene fylles opp helt fra Kragerø til forbi Kristiansand, og i tillegg har vi flytrafikk, busstrafikk og togtrafikk. Når rundt 70.000 kommer hit i løpet av uka, er vi helt avhengige av at arendalittene åpner hjemmene sine, sier Mathiesen.

Hun avviser at uka har vokst ut av proporsjoner.

– Arendal bysentrum legger etter hvert begrensninger på hvor stort det kan bli, for vi har ikke tenkt å ta i bruk områdene rundt.

Tusenvis av gylne liter

En som virkelig merker presset under Arendalsuka, er leder Marianne Kalleberg ved utestedet Madam Reiersen. Hun forteller at de ansatte ved restauranten og baren jobber doble skift hele uka.

– Vi har bryggeriet i bakhånd hele tida. Vi har 2.000 liter øl på tank, og fyller stadig nye tusen, sier hun.

Det merkes på omsetningen, forteller hun.

– Det at vi har arrangementer, gjør at vi dobler omsetningen veldig mange ganger. Særlig nå som sommeren er på hell og turistene har begynt å forlate oss.

Clarion Hotel Tyholmen har vært fullbooket hele uka og har i tillegg leid inn en egen båt med 145 lugarer for å ta unna alle gjestene.

– Vi får forespørsler allerede under Arendalsuka året før, og i februar/mars var nesten alle møterommene og hotellrommene våre booket, sier hotelldirektør Atle Woxholt.

Les også: Dramatisk sluttspurt

Demokratifestival?

Arrangørene bak Arendalsuka liker å kalle treffet et demokratisk dansegulv, men hvem er det egentlig som svinger seg?

Klassekampen skrev denne uka at en ny undersøkelse tyder på at det er den politiske eliten som er mest ettertraktet når organisasjonene strømmer til den lille sørlandsbyen.

Djupedal mener Arendalsuka ikke bare er for skravleklassen fra Oslo, men også er populært hos hvermannsen.

– Det er mange som kommer hit for å drikke kaffe, spise og se på kjendiser, sier han.

– Få vanlige velgere

Høyres parlamentariske nestleder Nikolai Astrup (H) deltok på hele 24 debatter gjennom uka, men møtte få vanlige folk.

– Jeg mener det er litt for få vanlige velgere her. Det er en svakhet, sier Astrup.

Statsviter og førsteamanuensis Jon Paschen Knudsen ved Universitetet i Agder mener Arendalsuka bidrar med mye positivt til byen.

– Selv om det i stor grad er et elitearrangementet, bidrar det til å rette oppmerksomheten mot regionen. Og de som lokalt allerede er aktive i politikk og kulturliv deltar gjerne, men om det høyner den politisk bevisstheten ellers er det verdt å sette spørsmålstegn ved, mener Knudsen.

Mer fra Dagsavisen