Debatt

Vi er skuffet

Vi ser med bekymring på det uforutsigbare i Utenriksdepartementets kulturmidler.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Innlegget er skrevet sammen med Katya Garcia-Anton, direktør OCA, Tove Bratten, daglig leder
Danse- og Teatersentrum, Katrine Synnes Finnskog, direktør Music Norway, Hege Henriksen, direktør Norwegian Crafts, Trude Gomnæs Ugelstad, direktør DogA, Margit Walsø, direktør NORLA

Midlene til kulturformål i Utenriksdepartementet legger til rette for at norske kunstnere, forfattere, musikere og andre utøvere kan møte et internasjonalt publikum. Vi er skuffet over at regjeringen nok en gang foreslår drastiske kutt. Norge som gjesteland i Frankfurt 2019 er den største samlede internasjonale kulturmønstringen Norge skal gjennomføre. Prosjektet får god støtte i statsbudsjettet for 2018 og vitner om en regjering som tør å satse på eksport av kultur. Dessverre forteller kuttene i UDs kulturmidler en annen historie.

Gjestelandsprosjektet innebærer at mange nye forfattere vil løftes fram internasjonalt, men også det omfattende kulturprogrammet for andre kunstfelter vil fremme norsk kunst internasjonalt i samarbeid mellom norske og tyske kulturinstitusjoner. I statsbudsjettet beskrives satsingen slik: «Prosjektet (Norges deltakelse som hovedgjesteland på Bokmessen i Frankfurt 2019) er en av de største norske utenrikskulturelle satsingene noensinne, og gir svært gode muligheter for langsiktig profilering an norsk kultur (...) ikke bare i Tyskland, men også globalt». Nettverket av kunstfaglige eksportorganisasjoner, Norwegian Arts Abroad (NAA) merker allerede den økende etterspørselen fra en rekke land, og ser enormt potensiale i kulturfeltet for global innflytelse, økt eksport og internasjonalisering.

I forlengelsen av eksportprogrammene Spill ut i verden og Arkitektur ut i verden, ligger det i budsjettet for 2018 forslag om et oppdrag til Innovasjon Norge om å gjennomføre et eksportrettet program på litteraturfeltet. Litteratur ut i verden har en økonomisk ramme på 5 millioner kroner, og skal gjennomføres i samarbeid med NORLA. Eksportprogrammene er viktige tiltak for å styrke apparatet rundt utøverne i de respektive bransjene. Men årets statsbudsjett gir lite rom for å følge opp den økende etterspørselen etter norske kunstnere som blir invitert til utlandet til lanseringer, festivaler og andre arenaer for å møte sitt publikum, og å fortsette å bygge etterspørsel for norsk kunst.

Regjeringens foreslåtte Statsbudsjett for 2018 innebærer 36 % reduksjon i post 1 og 70 under kap. 115. Av de resterende 25 millionene på denne posten er 5 millioner øremerket Frankfurt 2019, i tråd med Stortingsvedtaket. NAA ser viktigheten av Frankfurt-satsingen, og er aktivt involvert i prosjektet. Men, når de øremerkede midlene utgjør 20 % av den totalen potten, så er det svært lite penger igjen til kunstnere og prosjekter utover satsingen i Tyskland. Det var vår forventning at denne posten skulle styrkes, ikke svekkes, som en del av satsingen.

Midlene til våre organisasjoner fra dette budsjettet, er søkbare midler for norske kunstnerne som skal ut. Det har vært, og er, en av de tydeligste, effektive og viktigste ordningene – som norske kunstnerne kjenner godt, og som profesjonelle innen kultur verden rundt veier positivt. Muligheten for kunstnerne til å møte publikum og profesjonelle ute bør gå hånd i hånd med økt satsing på støtteapparatet rundt dem. De nye programmene erstatter ikke de ordningene som er foreslått kuttet. Kuttet vil også svekke norske utestasjoners mulighet å fremme kultur. De har over mange år har bygget opp kontaktnettverk med institusjoner og personer på de respektive kunstfeltene. Dette er en brems i regjeringens satsing. Verdien av å samarbeide på tvers av kunstfeltene er stor. Det bør også gjenspeiles hos departementene som har kultur i sin portefølje, slik at de sammen kan bidra til å løfte den internasjonale satsingen; resultatorientert, effektivt og langsiktig.

Under Kulturdepartementets og Utenriksdepartementets felles kunstnermottakelse tidligere i høst rettet kulturministeren en takk til kunstnerne i talen sin. Samtidig poengterte hun hvor viktig det er å ha et profesjonelt og sterkt støtteapparat i ryggen når man søker en internasjonal karriere. En felles internasjonal satsing i begge departementer ble nevnt. Dessverre viser ikke årets budsjett dette. I tilbakeblikk ser vi med bekymring på det uforutsigbare i Utenriksdepartementets kulturmidler, det virker negativt for våre langsiktige strategier.

Vi ser fram til Stortingets behandling av det foreslåtte kuttet i UDs kulturbudsjett, og bidrar gjerne med råd. Det er viktig at virkemidlene til å internasjonalisere norsk kunst ses i sammenheng, og det er essensielt at utøvere på alle kunstfelter får gode og stabile forutsetninger for å reise ut for å presentere sine verk for publikum i årene som kommer.

Mer fra: Debatt