«E18 handler ikke om klassekamp»

E18 er ingen klassekamp

Vestkorridoren handler om miljørettet infrastruktur av stor betydning for mange innbyggere.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«E18, en luksus-motorvei helt til villastrøkene i Asker»

Sitat Oslo-byråd Arild Hermstad i Dagsavisen 15. juni. Må si jeg ble mektig forundret over dette utsagnet. Hvis dette er den egentlige «plagen» som MDG har vedrørende prosjektet E18 vestkorridoren så begynner brikkene å falle på plass. Med dette utsagnet fremstår MDG mer som et klasseparti og ikke et miljøparti.

For ifølge Hermstad og MDG så handler det egentlig ikke om miljø, for da burde prosjektet vært omfavnet, gitt alle miljøfordelene med byutvikling, forbedring av luft- og støyforurensing, bedre kollektivfremkommelighet og ny sykkeltrase, for å nevne noe.

Men nå viser det seg at det egentlig handler om fordommer og vikarierende argumenter.

Les også: Stortinget frister Viken med slankere E18: – Det har skjedd vesentlige endringer i prosjektet (Dagsavisen +)

Plutselig ble E18, når veien krysser kommunegrensene til Asker og Bærum, en «luksus-motorvei». Inntrykket ble også forsterket ved bruk av benevnelsen «villastrøkene i Asker», som om det ikke er villabebyggelse langs E18 andre steder enn i Asker og Bærum.

Men legger jeg godviljen til, og det skal man jo gjerne, ved å ha misforstått Hermstad i at han kun henviste til prisen for veien. Hvordan vil han da kategorisere den 500 meter lange motorveitunnelen med seks felt på toppen til 2,8 milliarder forbi Filipstad i Oslo, den utgjør 5,6 millioner pr. meter.

Sammenlignet med meterprisen for Vestkorridoren fra Lysaker til Drengsrud er det en betydelig høyere meterpris.

Les også: Obos svarer: «Pengene vi tjener skal komme medlemmer og samfunnet til nytte»

Dessverre er denne saken blitt et godt eksempel på hvor galt det kan gå når et betydelig mindretall får innflytelse langt utover det mandatet velgerne har gitt ved valg. Det virker ikke som MDG har tatt innover seg partiets oppslutning gitt hvor mye de skal bestemme. Dette er ikke bare en demokratisk utfordring, men også en annen debatt.

Det som imidlertid har betydning er Hermstads tilsynelatende mangel på kunnskap og forståelse for infrastrukturens betydning, ikke bare lokalt, men for hele det sentrale Østlandet. Hadde det enda vært gode alternativer for hvordan infrastrukturutfordringene i dette området kan løses, kunne det vært et interessant debattema.

Til slutt, E18 vestkorridoren handler om miljørettet utvikling og infrastruktur av stor betydning for mange innbyggere og næringer i store deler av landet, det er ikke en klassekamp!

Mer fra: Debatt