Debatt

Fornebubanen er reddet. På tide å skrote ny E18

I løpet av det neste tiåret skal Oslo bli verdens første utslippsfrie storby. Da trenger vi en massiv satsing på fremtidsrettet transport i hele Oslo-regionen. Det får den nå.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

På onsdag forrige uke ble Oslo, Viken, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet enige om en plan som sikrer lokal finansiering av Fornebubanen, den største utbyggingen av T-banen siden krigen.

Utviklingen av Fornebu er også svært viktig for Oslo. Mange som jobber på Fornebu bor i Oslo. Å få mer av denne veitrafikken over til bane vil føre til mye bedre luft for alle som bor i Oslo-området. Dessuten vil selve byggingen av banen, med strenge krav til klimakutt og miljø, gi flere grønne arbeidsplasser – og er det ikke nettopp det vi trenger nå, under koronakrisen?

Ny Fornebubane legger samtidig til rette for en bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling langs traséen. For vi kan ikke lenger basere byutviklingen på at folk skal bruke sine egne private fossilbiler med ledige seter for å komme seg frem. Det er vanvittig sløsing med ressurser og knappe arealer i bystrøkene.

Planen jeg sa ja til forrige uke viser at vi ikke trenger en svinedyr motorvei for å sikre adkomst til de tusenvis av boligene som skal bygges på Fornebu, slik bl.a. OBOS feilaktig har hevdet.

Det vi trenger Norge trenger nå er ikke flere monstermotorveier. Det vi trenger å gjøre det billigere og enklere å reise kollektivt – og dyrere å kjøre bil. Planen som nå er på plass, sikrer vi nettopp dette. Fremover vil 99 prosent av Oslos bompengeinntekter nå gå til kollektiv, sykkel og gange.

Kjære bilist, tenk på dette neste gang du passer en av Oslo-regionens mange bomstasjoner: For hver hundrelapp du betaler går over 9 av 10 bompengkroner rett til miljøvennlig transport!

Dette spleiselaget på tvers av fylkesgrensene sikrer ikke bare byggestart av ny T-bane fra Majorstuen til Fornebu i Bærum. Det sikrer også penger til Oslos ambisjon om å bygge 100 km ny sykkelvei innen 2023, økt frekvens på en rekke buss- og T-banelinjer, og muliggjør fem minutter avganger på alle Oslos T-banelinjer i framtiden.

Dette er det flere enn bare Oslo-folk som vil nyte godt av.

Høyre har til nå nektet å være med på et større spleiselag for miljøet. De har kun vært opptatt av å bygge ut en gammeldags motorveiløsning til en gigantisk kostnad for skattebetalerne. Det har vært Høyres krav helt fra begynnelsen: Ny E18 må bygges. Koste hva det koste vil. En fire kilometer lang motorvei til en pris på over fire milliarder kroner per kilometer. Norges tredje mest ulønnsomme veiprosjekt.

Heldigvis blir det nok ikke noe av den E18-løsningen som ligger til behandling i Stortinget nå. Det er det ikke flertall for verken i Oslo eller Viken. Viken fylkeskommune har trukket den nødvendige garantien for veien. Da hjelper det lite at Høyre i Bærum og et miljøfiendtlig stortingsflertall desperat ønsker seg lukus-motorvei helt til villastrøkene i Asker.

Faktum er: Ingen garanti fra Viken. Ingen motorvei.

Hvis regjeringen krever en garanti fra for eksempel Bærum for hele strekningen vil det være bevisst sabotasje av tredve år med godt samarbeid om samferdselsutviklingen i Oslo-regionen, som alltid har vært tuftet på godt samarbeid mellom de lokale partene på tvers av partiskillelinjene.

Slik samarbeid trenger vi mer, og mindre av i en tid der det er viktigere enn noensinne å kutte klimagassutslipp, luftforurensing og biltrafikk. Vi har under ti år på å halvere verdens globale utslipp, om vi skal unngå klima- og naturkatastrofe.

Heldigvis styres både Oslo og Viken av partier som har forstått at klima-  og kollektivsatsinger må være mer enn store ord.

Min oppfordring til samferdselsminister Knut Arild Hareide er derfor enkel: Legg bort motorveiplanene. Signer avtalen som sikrer Oslos kollektivfremtid og ny T-bane til Fornebu, slik statsminister Erna Solberg har lovet på vegne av regjeringen.

Så kan vi ta første spadetak for Fornebubanen senere i år. Sammen.

Mer fra: Debatt