Nyheter

Briter skal drive Jærbanen og Sørlandsbanen

Britiske Go-Ahead har fått kontrakten med drift av Sørlandsbanen og Jærbanen. NSB tapte kampen.

Tildelingen ble offentliggjort klokken 12.00 i dag. NTB melder at det britiske selskapet Go-Ahead er tildelt kontrakten.

Go-Ahead er et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England. Det er den største jernbaneaktøren i Storbritannia og den største bussaktøren i London. Selskapet har også vunnet flere kontrakter i Tyskland. Selskapet har opprettet et norsk datterselskap Go-Ahead Norge AS, som skal stå for driften.

Kontrakten omfatter regiontog på Sørlandsbanen, lokaltog på Arendalsbanen, samt lokaltog på Jærbanen i tett samarbeid med kollektivselskapet Kolumbus.

Til 2027

Traffikavtalen varer fra desember 2019 til desember 2027, med mulighet for forlengelse i to år.

– Alle tre som leverte anbud, hadde svært gode tilbud, kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Men det var marginale forskjeller på kvaliteten som ble tilbudt. Til slutt var det pris som ble avgjørende, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse onsdag.

Selskapet vil få et vederlag på 1,5 milliarder kroner over ti år. Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger på rundt 5,8 milliarder kroner.

– Alle tilbudene lå på under halvparten av nivået statens vederlag ligger på i dag. Vinneren var i tillegg 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent, sa Slotsvik.

Vil overta dagens personell

LES OGSÅ: Ap svært skeptiske, Venstre jubler for privat jernbanedrift

I dag er det NSB som er ansvarlig for togoperasjonen på strekningene. Go-Ahead Nordic har som mål å overta eksisterende togpersonell fra NSB, og vil inngå dialog med personalgruppene tidlig i mobiliseringsfasen.

– Vi er naturligvis utrolig glade for å ha vunnet vår første togkontrakt i Norge. Samtidig er vi ydmyke overfor oppgavene og utfordringene som ligger foran oss. Vårt mål er å etablere et attraktivt kollektivtilbud for å få flere fornøyde kunder, sier Magnus Hedin, administrerende direktør i Go-Ahead Nordic.
(©NTB)

Statsselskapene NSB og svenske SJ er i tillegg til britiske Go-Ahead de tre som var aktuelle for å kjøre tog fra Oslo til Sørlandet og Stavanger.

Det er disse strekningene som nå skal drives av et privat, britisk selskap:

  • Sørlandsbanen Drammen-Kristiansand-Stavanger

  • Arendalsbanen mellom Nelaug stasjon og Arendal by

  • Jærbanen, lokalbanen Stavanger-Sandnes-Egersund

Separate forhandlinger

Jernbanedirektoratet bekreftet i august at de tre tilbyderne var plukket ut til separate forhandlinger om et endelig tilbud i togkonkurransen. Den valgte operatøren får kontrakt for en periode på inntil ti år og kan starte opp trafikken fra desember 2019.

Ifølge Aftenposten har Sørlandsbanen  vært Norges minst punktlige langdistansebane fra midten av september til midten av oktober, skriver avisen, som henviser til Bane Nors statistikk.

  • Sørlandsbanen hadde 67 prosent punktlighet.

  • Arendalsbanen hadde 87 prosent punktlighet.

  • Jærbanen hadde 88 prosent punktlighet.

(Statistikk for uke 37–41.)

Til sammenligning hadde Dovrebanen til Trondheim i samme periode en punktlighet på 85 prosent, Bergensbanen en punktlighet på 81 prosent.

Fakta:

Go-Ahead Group PLC er Storbritannias største jernbaneoperatør, og den største bussoperatøren i London.
Konsernet har en årlig omsetning på 3 milliarder britiske pund, rundt 32 milliarder norske kroner, og har rundt 28.000 ansatte. Har også virksomheter i Singapore, Irland og Tyskland.
Go-Ahead Nordic er en paraplyorganisasjon for konsernets satsing i Sverige, Norge, Danmark og Finland, og har sitt hovedkontor i Malmö.
Er tildelt kontrakten om å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene.
Nå da kontrakten er vunnet, vil Go-Ahead Norge AS iverksettes med en lokal organisasjon.
(Kilde: Go-Ahead Nordic)

Mer fra Dagsavisen