Nyheter

Ap svært skeptiske, Venstre jubler for privat jernbanedrift

Aps jernbanepolitiske talsmann mener passasjerene eller ansatte må betale prisen for privat drift av Jærbanen og Sørlandsbanen. Lederen i Rogaland Venstre jubler etter at avgjørelsen er tatt.

–  Regjeringen dumper det jernbaneselskapet nordmenn eier i felleskap til fordel for utenlandske, private aktører. Regjeringen har nå gitt det britiske, privateide selskapet Go-Ahead retten til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. NSB skal bort, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.

Han slår fast at regjeringens politikk for å splitte opp og privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet

– Vi merker oss at pris blir tillagt størst betydning i konkurransen. Et privateid, utenlandsk selskap som leverer anbud som er lavere enn NSB vinner konkurransen om å få kjøre tog i Norge. Ensidig prisfokus blir feil siden vi alle vet at det er enten de reisende eller de ansatte som får betale regningen til slutt, hevder Sverre Myrli.

LES OGSÅ: Briter skal drive Jærbanen og Sørlandsbanen

Erfaringer fra andre land

Han peker på at de endelige resultatene er uavklarte.

– Hvordan vil slå ut for de som jobber i jernbanen, og om tilbudet til passasjerene blir bedre, det kan vi bare gjette oss til. Men erfaringene fra andre land som har gjort det som Høyre-regjeringen tvinger igjennom nå er ikke gode, fastslår Myrli.

Fortsetter kampen

Arbeiderpartiet har ikke har gitt opp kampen for å stanse høyresidens privatiseringsiver.

– Arbeiderpartiet er i mot konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen. Derfor sier vi nei til EUs fjerde jernbanepakke når regjeringen forsøker å få dette igjennom i Stortinget i løpet av høsten, sier han.

– Det betyr at vi kommer til å stemme i mot de lovendringene som regjeringen måtte foreslå for Stortinget for å iverksette EU-direktivene i Norge. Hva KrF lander på, vil bli avgjørende for utfallet, sier Myrli.

Venstre: – Best mulig togtilbud

Leder Kjartan Alexander Lunde er svært glad for privatiseringen av Jærbanen og Sørlandsbanen.

– Det er spennende at vi får prøvd ut konkurranse av denne driften. For Venstre er det viktig at vi får et best mulig togbilbud på Jærbanen, sier Kjartan Alexander Lunde, leder i Rogaland Venstre.

Han ser store innsparingsmuligheter.

–  Konkurransen gjør at over en tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til driften av togtilbudet på Jærbanen, sier Lunde.

– Forbedringer

Han trekker fram at Go-Ahead også har forpliktet seg til opsjoner som etter hvert, hvis de kjøpes, vil gi bedringer i togtilbudet i forhold til i dag. Det er i tillegg flere forbedringer som allerede ligger inne i avtalen, sier Lunde.

– Da de rødgrønne styrte i 2013 var bevilgningene til jernbane 14,9 milliarder kroner årlig. Venstre har de fem siste årene årlig fått økt potten, og for 2019 er det foreslått 26,4 milliarder kroner i bevilgninger til jernbanen. Det at konkurranseutsettingen nå gjør driften enda billigere gjør at vi kan få enda bedre togtilbud, mener Lunde, som argumenterer med at  Go-Ahead må forholde seg til takstbegrensninger gitt av Jernbanedirektoratet og takstene vil derfor ikke øke, men prisene kan variere mer ved at Go-Ahead kan tilby ulike rabatter og produkttillegg, ansatte som tilbys overføring fra NSB AS til Go-Ahead beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår.

– Meget bra eller svært bra

Her er Jernbanedirektoratets oppsummering i en pressemelding:

I konkurransen ble kvalitet vektlagt med 60 prosent og pris 40 prosent. Alle scoret til «meget bra» eller «svært bra» på kvalitetskriteriene og det var marginale forskjeller mellom tilbyderne. Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, og Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.  Alle de tre tilbyderne leverte tilbud som innebærer at kravet til vederlag fra Staten mer enn halveres i forhold til dagens situasjon.

Go-Ahead får for 10 år et vederlag på om lag 1.500 millioner kroner.  Det er et årlig snitt på cirka 150 millioner kroner. Vederlaget vil være høyere i de første årene og i 2020 blir det på cirka 250 millioner kroner.  Dagens operatør får i 2018 486 millioner kroner for denne trafikken.

Go-Ahead er et stort internasjonalt børsnotert selskap som driver jernbane-  og transportvirksomhet i en rekke land.  Selskapet er en betydelig aktør innen persontrafikk med tog i Storbritannia og har også vunnet flere kontrakter i Tyskland.

Mange gode tilbud

– Vi er glade for at det var mange høyt kvalifiserte aktører som deltok i konkurransen, og som gjennom tilbudsarbeidet og forhandlingsprosessen har lagt ned en betydelig innsats for å vinne denne kontrakten.  Alle tilbudene vi har vurdert i finalerunden, var meget gode, og det har vært sterk konkurranse hele veien. Når vi inngår kontrakt med Go-Ahead, får vi en leverandør med omfattende erfaring fra persontrafikk med tog i flere land. Vi er sikre på at Go-Ahead vil levere et godt og sikkert togtilbud til de reisende og videreutvikle dette tilbudet i kontraktsperioden, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Go-Ahead får nå litt over ett år på seg til å forberede overtakelsen av trafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen og kan starte fra 15. desember 2019.

– Beholder vilkår

Ansatte som tilbys overføring fra NSB AS til Go-Ahead etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår. Go-Ahead vil dessuten tilby en pensjonsordning tilsvarende den fremforhandlede avtalen for operativt personell i NSB AS.

Go-Ahead har lagt inn flere kvalitetsforbedringer i sitt tilbud:
Tettere samarbeid med Kolumbus i Rogaland gir kundene sømløshet mellom tog og buss langs Jærbanen, samt at kundene kan benytte samme billett
Servicetilbud spesielt rettet mot pendlere på Jærbanen, eksempelvis kjøp av frokostpose på morgenavganger og stillesone i toget, ifølge direktoratet.

Mer fra Dagsavisen