Under møtet om Smestadtunnelen hadde Ketil Solvik-Olsen (t.v.) selskap av blant andre statssekretær Tom Cato Karlsen, fungerende vegdirektør Lars Aksnes, konserndirektør NSB Persontog, Tom Ingulstad, og administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Kamp mot køene

Kollektivtilbudet styrkes ytterligere for å holde på dem som har begynt å reise kollektivt etter stengingen av et felt i Smestadtunnelen.

Det er klart etter et møte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde med representanter for NSB, Ruter og Statens vegvesen om Smestadtunnelen, mandag.

– Fra august setter Ruter inn leddbusser over Smestad til erstatning for dagens busser. Det vil gi bedre kapasitet, opplyser Solvik-Olsen.

Han er også opptatt av hvordan NSB skal bruke de nye togsettene sine, for å få til en varig overgang fra bil til tog, for nye togreisende.

– Vi skal diskutere hvilke linjer som får doble vognsett, forteller samferdselsministeren.

LES OGSÅ: Tunnelstengingen på Smestad var genial

– Unngå køer igjen

I dag begynner han sin ferie, men allerede i begynnelsen av august er det klart for et nytt møte med NSB, Ruter og Statens vegvesen om samme tema.

– Vi må finne ut hvordan vi kan unngå at det blir køer igjen, understreker Solvik-Olsen.

2. juni ble to felt i Smestadtunnelen stengt på grunn av rehabiliteringsarbeider der. I forkant fryktet Statens vegvesen at dette kunne føre til endeløse køer på Ring 3, men bilistene sørget for at den frykten ble gjort til skamme.

Som Dagsavisen tidligere har skrevet, har tunnelinnskrenkningene ført til færre bilister, flere syklister og flere kollektivreisende. I stedet for de varslede køene, er det blitt bedre framkommelighet på Ring 3, ikke minst for bussene. På enkelte avganger er reisetiden mer enn halvert.

Under gårsdagens møte la Statens vegvesen fram oppdaterte tall. De viser blant annet følgende:

Én av tre Ring 3-bilister parkerte bilen 2. juni. Siden har trafikken gradvis økt, men det er fortsatt ikke køproblemer.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Innfartsparkering

Antallet syklister har økt med 25–45 prosent, noe som tilsvarer cirka 300 færre biler i morgenrushet.

Betydelig flere bilister kjører nå mellom klokka 6 og 7 om morgenen.

NSB registrerte 8 prosent flere på- og avstigninger den første uka etter at tunnelarbeidene startet.

– Noen trengte å gjenoppdage kollektivtilbudet, konstaterer Solvik-Olsen.

Ytterligere ni tunneler i Oslo skal bli rehabilitert de kommende fire årene.

– Under møtet i august vil vi se på mulighetene for økt innfartsparkering, før kommende tunnelstengninger, varsler Solvik-Olsen.

LES OGSÅ: NSB: Flere tar toger