Det var rolig ved Smestad-tunnelen i går. FOTO: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX

Mindre trafikk på et blunk

Det varslede køkaoset uteble da to av fire felt i Smestad-tunnelen ble stengt. Dette viser at utbyggingen av E18 er unødvendig, mener TØI-forsker Jørgen Aarhaug.

I forkant av stengningen av feltene i Smestadtunnelen, advarte Statens vegvesen mot at det kunne komme til å ta fire timer å kjøre mellom Sinsen og Smestad, en strekning på om lag 7,5 kilometer. Men i morgentimene både i går tirsdag og i dag var det fin flyt i trafikken.

LES OGSÅ: SVs veiultimatum til Ap

– Byttet ut bilen

– Det er åpenbart at svært mange har reist til andre tider og på andre måter enn med bil, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Rikke Brouer-Wangen, til Dagsavisen.

Trafikktellinger på Store Ringvei ved Nydalsbrua, viser en nedgang i trafikken på hele 26 prosent mellom klokka 6.00 og 9.00 i går, sammenlignet med samme periode forrige tirsdag.

Forsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt er ikke overrasket.

– Det samme så vi da de kuttet i antallet felt i Festningstunnelen for noen år tilbake. I Oslo og Akershus er det stort sett alternative ruter hvis du kjører bil, og i østlige Bærum og Oslo vest er det også veldig mange som har mulighet til å sykle, gå, løpe eller reise kollektivt til jobben, påpeker han.

– Så det er til enhver tid mye unødvendig matpakkekjøring?

– Mange har hele tida muligheten til å bytte ut bilen med andre reisemåter, men det er ofte først når de må gjøre det, slik som nå, at de gjør det, svarer Aarhaug.

– Hvor vanskelig er et slikt bytte?

– Det er totalt sett massevis av ledig plass på kollektivtilbudene, med unntak av noen avganger og noen linjer, og mange har flere alternative måter de kan reise kollektivt på. Det er ikke vanskelig å finne ut av dette på Ruters nettsider. De som velger å gå over til sykkel, taper sjelden mye tid på det. Hvis du bor under én mil fra jobben, vil det stort sett gå minst like fort å sykle som å reise kollektivt. Syklister har jevnt over en hastighet på 15–20 kilometer i timen, og det er ikke så langt unna gjennomsnittshastigheten for kollektivtrafikken.

LES OGSÅ: – Køflytting

– Argument mot ny E18

– Er det da nødvendig å bruke 40 milliarder på å utvide E18 i Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum?

– Det at stengningen av feltene i Smestadtunnelen ikke førte til trafikkaos, er et argument mot utbyggingen av E18. All erfaring tilsier at dette vil legge til rette for mer biltrafikk inn til Oslo, og når målet er at veksten i trafikken skal tas med kollektivtrafikk, gange og sykkel, er ny E18 et veldig snodig prosjekt.

Helt siden Naturvernforbundet i februar omtalte den planlagte E18-utbyggingen som en «klimabombe», har debatten rast om veiprosjektet, ikke minst i Dagsavisens spalter.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Enda bedre tilbud

Både tilhengere og motstandere står steilt på sitt. Enkelte av dem som mener det er fornuftig å bruke 40 milliarder kroner på prosjektet, argumenterer blant annet med sterk befolkningsvekst i regionen og behovet for bedre framkommelighet, ikke minst for kollektivtrafikken og godstrafikken.

– Hvis man vil legge til rette for raskere godstrafikk, vil omkjøringsveier rundt Oslo være løsningen, mener Aarhaug.

– Og når det gjelder persontrafikken inn til Oslo har man et supert kollektivtilbud helt fra Drammen, tilføyer han.

Kollektivtilbudet i Oslo-området vil bli enda bedre i månedene og årene som kommer, forteller Aarhaug og nevner følgende: Lørenbanen er planlagt åpnet våren 2016 og vil gi et bedre T-banetilbud. Østensjøbanen skal gjenåpnes neste vår med flere avganger. Den gamle traseen til Drammensbanen mellom Lysaker og Sandvika skal også gjenåpnes.

LES OGSÅ: Frykter ny E18

Vil øke igjen

Hvor det helt konkret ble av bilistene som ikke kjørte Smestadtunnelen som vanlig i går, håper Aarhaug å få svaret på i løpet av høsten.

– Vi håper å finne ut hva de valgte i stedet, sier han om et pågående forskningsprosjekt som omfatter både trafikktellinger og spørreundersøkelser.

– Hva tror du om trafikken gjennom Smestadtunnelen i tida som kommer?

– Når folk ser at det likevel ikke ble det totale kaos, kommer den nok til å ta seg litt opp igjen.

Det samme tror Rikke Brouer-Wangen i Statens vegvesen.

– Derfor vi vil fortsette å oppfordre folk til å reise på en annen måte, sier hun.

Men foreløpig holder køfri-tendensen, for heller ikke i dag, onsdag, var det kø ved Smestadtunnelen. Statens vegvesen melder om nok en dag med mindre trafikk enn normalt. Men oppfordringen gjelder fortsatt: La bilen stå.

LES OGSÅ: Klimabomben

 

– Merket ikke noe trafikkaos

Det var lite som minnet om det varslede trafikkaoset på Ring 3 i går ettermiddag.

Trafikken på Ring 3 ved Storo gikk i fin flyt, og bussene som skulle i retning Smestad, var knapt nok halvfulle, da Dagsavisen i tok turen til Storo i går ettermiddag.

En opptelling viste at trafikken var 33 prosent lavere denne dagen enn en uke i forveien.

– Jeg er faktisk litt overrasket at det er så lite trafikk. En kollega av meg mente at det ville bli det totale kaos i dag, men det har gått veldig greit, sier Mathia Arvidsson, og prøver å få ly fra høstværet, som kom ekstra tidlig i går.

Fortsatt kan kaoset komme. Etter alle skriveriene om det ventede kaoset, tok mange sine forholdsregler, men når folk ser at det gikk greit, velger de kanskje bilen igjen.

– Det er fullt mulig det blir kø onsdag. Vi tror vi kan se på veinettet at en del har valgt hjemmekontor i dag, og det er ikke en evig tilstand, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen til NTB.

– Så lenge det går greiere enn i Göteborg, er jeg fornøyd. Men jeg synes billettprisen er altfor dyr i Oslo, sier Arvidsson, og hopper inn i trikkevarmen.