Wes Anderson tilbake med død, spionasje og dårlige fedre

Wes Andersons film «The Phoenician Scheme» føles som et lystig overskuddsprosjekt med stjernegalleriet på plass.

Benicio Del Toro får julig som den usympatiske forretningsmogulen Anatole «Zsa-Zsa» Korda i «The Phoenician Scheme».

Film

Publisert

 

Hvert år avholder galleriet Spoke Art i San Fransisco en utstilling utelukkende viet til kunstverk inspirert av Wes Anderson, en tradisjon som har vart i snart femten år og fostret flere boksamlinger. Navnet på utstillingen er nærmest selvskreven: «Bad Dads». Wes Andersons favorittema er fraværende fedre drevet av defekt moralkompass, findyrket egoisme og følelsesmessig distanse. Et tema han vender tilbake til igjen i «The Phoenician Scheme», som dreier seg om nok en dårlig pappa og datteren som prøver å forstå ham. 

Flere enn meg mistet tålmodigheten med Wes Andersons «Asteroid City» (2023), som snublet faretruende nære kreativt stagnasjon mens han gjentok sine velkjente hits som et enmanns-coverband i fargerik cordfløyel-dress. Heldigvis gjenfant Anderson det kreative overskuddet med sine oppfinnsomme Roald Dahl-novellefilmer for Netflix, samlet kjent som «The Wonderful Story of Henry Sugar and Three More», og han står nå klar med sin trettende spillefilm. Ikke et ulykkestall.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS