Wes Anderson tilbake med død, spionasje og dårlige fedre
Wes Andersons film «The Phoenician Scheme» føles som et lystig overskuddsprosjekt med stjernegalleriet på plass.
Benicio Del Toro får julig som den usympatiske forretningsmogulen Anatole «Zsa-Zsa» Korda i «The Phoenician Scheme».
Foto: TPS Productions/Focus/UIP
Film
Hvert år avholder galleriet Spoke Art i San Fransisco en
utstilling utelukkende viet til kunstverk inspirert av Wes Anderson, en
tradisjon som har vart i snart femten år og fostret flere boksamlinger. Navnet
på utstillingen er nærmest selvskreven: «Bad Dads». Wes Andersons favorittema
er fraværende fedre drevet av defekt moralkompass, findyrket egoisme og følelsesmessig
distanse. Et tema han vender tilbake til igjen i «The Phoenician Scheme», som
dreier seg om nok en dårlig pappa og datteren som prøver å forstå ham.
Flere
enn meg mistet tålmodigheten med Wes Andersons «Asteroid City» (2023), som
snublet faretruende nære kreativt stagnasjon mens han gjentok sine velkjente
hits som et enmanns-coverband i fargerik cordfløyel-dress. Heldigvis gjenfant
Anderson det kreative overskuddet med sine oppfinnsomme Roald
Dahl-novellefilmer for Netflix, samlet kjent som «The Wonderful Story of Henry
Sugar and Three More», og han står nå klar med sin trettende spillefilm. Ikke
et ulykkestall.