Innenriks

Ber om lufthjelp

Oslo ber samferdselsministeren om hjelp til å opprette en forbudssone for dieselkjøretøy. Men til tross for elendig luftkvalitet, vil den uansett ikke komme denne vinteren.

– På vegne av Oslo kommune ber jeg om bistand til å utforme en lavutslippssone i Oslo, heter det i et brev som byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), sendte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i går.

LES OGSÅ: Helsefarlig luft i sprengkulda

128 høringsinstanser

Før en slik forbudssone kan komme på plass må det foreligge en tillatelse fra Samferdselsdepartementet når det gjelder riksveiene. I tillegg må en høringsrunde vedrørende de kommunale veiene bli avsluttet.

Høringsfristen er satt til 25. februar. Deretter skal de mulige svarene fra hele 128 høringsinstanser gjennomgås.

Dermed ligger det an til at byrådet også i ukene som kommer, må nøye seg med å gjøre det samme som de gjorde i går - anmode om at folk holder seg innendørs.

– Det er ganske utrolig at det første rådet byrådet kommer med er å be folk holde seg innendørs. Byen er for folk, ikke bilen, sier Naturvernforbundet leder, Lars Haltbrekken.

– De burde hatt planer for hvordan de skulle klare å kutte biltrafikken så mye at folk slapp å holde seg innendørs, tilføyer han.

LES OGSÅ: Rød luft i Oslo

Bystyrevedtak i mai 2015

Bymiljøetaten sendte «Høring av forskrift om midlertidige trafikkregulerende tiltak» til høringsinstansene 16. desember i fjor. Her vises det til et vedtak i Oslo bystyre 20. mai i fjor.

«Som et strakstiltak vedtok bystyret å innføre kjøreforbud for diesel personbiler og dieseldrevet varetransport med eldre enn Euro 6-teknologi på de mest forurensede dagene», heter det blant annet i høringsbrevet.

«Forskriften vil gi Oslo kommune mulighet til å iverksette tiltak på kommunale veier i perioder med høy forurensning», heter det videre.

Få dager senere, 22. desember, sendte Solvik-Olsen brev om «Virkemidler for lokal luftkvalitet» til Oslo og andre byer. Her redegjør han for hvilke tiltak kommunene kan iverksette, men som Dagsavisen tidligere har skrevet, krever flere av dem tillatelse fra Samferdselsdepartementet eller annet hold.

13. januar ble luftforurensningen også tema i Stortinget. Da sa statsminister Erna Solberg (H) at «det vil være mulig med soner - vi er helt i sluttføringen av det - hvor man ikke kan kjøre inn på enkelte dager med akutt luftforurensning».

Venter på flere svar

Med det i tankene håper Nguyen Berg nå på et hurtig svar fra Solvik-Olsen, «slik at vi kan innføre lavutslippssoner i hele Oslo på dager med akutt luftforurensning.»

Til Haltbrekkens kritikk sier byråden at byrådet «jobber på spreng» for å bedre luftkvaliteten.

Midlertidige forbudssoner vil likevel ikke løse alle problemer, påpeker Nguyen Berg.

– Når det er kaldt og vindstille over flere dager, slik som nå, er det veldig vanskelig å få ned luftforurensningen på kort sikt. Det viktigste er å redusere forurensningen på lang sikt, og til det trenger vi permanente tiltak, slik som permanente lavutslippssoner.

Ansvaret for å få på plass en lovhjemmel som åpner for slike permanente soner, har ligget hos samferdselsministeren siden et stortingsvedtak 17. mars i fjor.

Siden juni i fjor har Oslo kommune dessuten ventet på svar fra departementet om muligheten til selv om fastsette nivået på piggdekkgebyret. Like lenge har kommunen ventet på svar fra Statens vegvesen om muligheten for lavere fartsgrenser i vinterhalvåret.

– Det vil hjelpe på utslippene av NOx, sier Nguyen Berg.

LES OGSÅ: – Bedre luft nå!

Mer fra Dagsavisen