Nyheter

Smart å kjøre Smart?

Småbilen Smart er blitt et uttrykk for trendy og urban livsstil i Europa. Nå står Norge for tur. Tiden vil vise om bilkjøperne oppfatter det som smart.

Publisert Sist oppdatert

Endelig skal knøttlille Smart Fortwo bli å få kjøpt i Norge. Til nå har den25 meter lange toseteren med klare urbane trekk kun vært tilgjengelig påbruktmarkedet eller via privat import.

Smart er nå en del av Mercedes-Benz etter at folkene bak klokkeeventyretSwatch ble kjøpt ut for noen år siden. Navnet Smart kommer fra«Swatch-Mercedes art». Derfor står naturlig nok Mercedes bak import ogdistribusjon i Norge. Med på lasset følger også de større Smart-modellene. I2006 kommer til og med en firehjulstrekker.

Importøren valgte å sitte på gjerdet og vurdere situasjonen i flere år førde hoppet ned og tok tak i Smart. Produktsjef Kristin Julie Klæboe innrømmerat det i stor grad skyldes usikkerhet knyttet til om Norge ville være urbantnok for en så spesiell bil som den første Smart-modellen. Derfor valgte manå vente til et bredere modellspekter forelå.

Mercedes-Benz Norge starter forsiktig med en forhandler i Oslo men viletter hvert spre merket til de største byene over hele landet. AtMercedes-Benz Norge griper fatt i Smart gleder sannsynligvis de rundt 350som allerede eier en Smart. Nærmeste merkeverksted befinner seg nå i Sverige.

Dette er Smart i dag

"Smart Fortwo/kabriolet. En 25 meter lang toseter. En av verdens mestdrivstoffgjerrige biler med forbruk under halvliteren på mila.

"Smart roadster og coupe. Sportslige modeller basert på samme teknologisom Fortwo.

"Smart Forfour. Liten femseter bygd over samme tekniske lest somMitsubishi Colt.

"Smart Formore firehjulstrekker som lanseres i 2006.

120.000 kr. i Norge

I Europa regnes ikke Smart som en billigbil. Snarere tvert om. Det motsattekan bli tilfelle i Norge hvor 120.000 kroner antydes som startpris på SmartFortwo og rundt 155.000 kroner for Smart Forfour full sikkerhetspakke ogklimaanlegg inkludert. Smart er for øvrig verdens minste bil medantiskrensprogram som standard. Etter at noen tidligere utgaver av bilensnurret rundt monterte Mercedes inn elektronisk stabiliseringsprogram (ESP)for å gjøre bilen sikker på veien.

EuroNCAP kollisjonstestet Smart Fortwo den gang bilen het MCC Smart og gaden tre av fem mulige stjerner i 1999 og 2000. Det regnes som forholdsvisdårlig i dag. Smart Forfour eller halvbroren Mitsubishi Colt er ennå ikketestet.

Powered by Labrador CMS