Nyheter

Mener flytillatelse til problemfly er avgjørende for en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge

Eierne av den nedlagte flyplassen venter på at Boeings 737 MAX-fly er tilbake i drift. – Vi tror vi hadde vært i full gang med å åpne nå til våren, hvis ikke det hadde vært for det flyforbudet.

Bilde 1 av 3

Det forteller Espen Ettre, styremedlem og talsperson i Rygge Sivile Lufthavn (RSL), selskapet som jobber med å få sivil luftfart tilbake til flyplassen som ble nedlagt i 2016.

I høst måtte de nok en gang innse at de ikke ville klare å gjenåpne flyplassen den påfølgende våren. Årsaken er at de ikke klarte å få flyselskaper til å sette opp nok ruter til og fra Rygge.

Ifølge Ettre skyldtes det flyforbudet til Boeing 737 Max (se faktaboks nederst i saken).

– At denne flytypen ble satt på bakken var hovedårsaken til at vi ikke kom i gang i 2020, sier han.

LES OGSÅ: Flystyrtene i Etiopia og Indonesia skaper problemer for Moss lufthavn Rygge (DA+)

Hevder halvparten av flyselskapene trakk seg

Flyforbudet kom overraskende på eierne av Moss lufthavn Rygge (MLR). Det var et nederlag som svei.

I starten av 2019 lå de nemlig an til å sikre seg nok flytrafikk til å satse på en gjenåpning våren 2020, ifølge Ettre.

– Vi hadde veldig positive signaler i fjor. Vi hadde masse kontakt med selskaper som var interessert i å fly fra Rygge. Plutselig endret det seg.

Hvor mange av flyselskapene som dere forhandlet med trakk seg som følge av flyforbudet?

– Omtrent halvparten, svarer Ettre.

RSL har ikke villet røpe hvilke selskaper de har forhandlet med om å fly fra Rygge, men Dagsavisen Moss Dagblad er kjent med at det dreide seg om rundt sju selskaper i fjor.

Avhengige av Max-flyene

Nettopp det at de hadde blitt lovet så mange ruter fra ulike flyselskaper, er både grunnen til at de forskjøv fristen så ofte i sommer og velger å satse videre på en gjenåpning i 2021 i stedet.

RSL er nemlig overbevist om at selskapene vil satse på Rygge igjen, dersom flåten deres fylles opp med de planlagte MAX-flyene. De bare venter på at det skal skje.

– Vi tror vi hadde vært i full gang med å åpne nå til våren, hvis ikke det hadde vært for det flyforbudet. Det er derfor vi har tatt sjansen på å fortsette. For oss er det helt utenkelig at disse flyene ikke skal komme tilbake på et eller annet tidspunkt. Vi håper det skjer fort.

– Vil dere være avhengige av at denne flytypen settes inn i trafikk igjen for å kunne gjenåpne Moss lufthavn Rygge?

– Hvis den blir stående på bakken, tror jeg det blir meget vanskelig for oss, svarer Ettre.

Det er for øvrig ikke nødvendigvis slik at selskapene ønsker å fly med Boeing 737 MAX-fly til og fra Rygge, men at det å få denne flytypen inn i flåten og i drift, frigjør ressurser til å sette opp ruter til en ny destinasjon i Norge.

Moss lufthavn Rygge (MLR).

Moss lufthavn Rygge (MLR) måtte stenge dørene i 2016, under 10 år etter at flyplassen åpnet. Nå jobber nye eiere med å få den gjenåpnet i 2021.

Norwegian og Ryanair berørt

Boeing produserte og leverte nærmere 400 MAX-fly til flyselskaper før flyet ble satt på bakken i mars 2019, etter flystyrtene i Indonesia og Etiopia som til sammen kostet 346 menneskeliv. Siden da har rundt 400 nye fly blitt produsert, men disse er ikke levert ut til flyselskapene.

Denne måneden innstilte dessuten Boeing produksjonen av nye MAX-fly inntil videre.

Ryanair og Norwegian er to av selskapene som har Boeing 737 Max i sin flåte, og som har blitt rammet av flyforbudet.

Trenger avklaring til våren

Det er det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) som må innvilge flytillatelse, før MAX-flyene kan tas i bruk igjen.

Hvor lang tid det vil ta er det ingen som vet.

– Vi har forstått det slik at en ny godkjenning er på gang i FAA, men at det vil ta tid før de første flyene er i luften igjen, sier Ettre

– Hvor lenge kan dere vente?

– Det er viktig for oss at de første flyene blir godkjent og kommer i lufta igjen relativt raskt det første halvåret av 2020. De bør ha kommet på vingene i april. Vi krysser fingrene for at det skjer, svarer han.

LES OGSÅ: Tre år siden nedleggelsen av flyplassen - dette gjør de i dag (DA+)

Fakta om Boeing 737

▪ 29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

▪ 10. mars 2019 styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.

▪ Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. 5.000 var i bestilling. Etter ulykken ble alle MAX 737-fly satt på bakken over hele verden.

▪ Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at en feil ved styringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene.

▪ USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen.

▪ I juli 2019 rapporterte Boeing det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner. 40 milliarder kroner er satt av til å dekke kostnader som flyselskaper har blitt påført.

▪ Norwegian har måttet sette alle sine 18 MAX-fly på bakken. I august 2019 la flyselskapet ned alle rutene fra Irland til USA med 737 MAX.

▪ I september 2019 opprettet Boeing et erstatningsfond på opptil 900 millioner kroner for etterlatte etter de to ulykkene.

▪ I januar 2020 stanset Boeing produksjonen av MAX-fly inntil videre. Produksjonen hadde fortsatt inntil da, og 400 nye fly står nå på lager.

Kilder: AP, NTB

---

Moss Lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
  • ▪ Heller ikke en gjenåpning i 2020 lyktes de med.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.
  • ▪ Nå jobber RSL med å få til en gjenåpning våren 2021 i stedet.

---

Mer fra Dagsavisen