Dagsavisen mener

Byen er for alle

Det nye byrådet i Oslo ønsker å utvide antall el-sparkesykler og bruksmulighetene for dem. Det er det mange gående borgere som reagerer på.

.
El-sparkesyklister i Oslo konkurrerer om plassen med gående på fortau og med bilene i veibanen. Nå ønsker det det nye byrådet å myke opp reglene for el-sparkesykler.

Med politiske skifter kommer politiske endringer. Mens det rødgrønne Oslo-byrådet for nøyaktig tre år siden strammet inn på utleie og bruksområder for el-sparkesykler, ønsker det nye og blå byrådet å utvide antall sparkesykler og bruksområder igjen.

I 2021 vedtok byrådet å stenge for bruk mellom klokken 23 og 05. De satte også et tak på 8000 el-sparkesykler i Oslo. Den gangen sa daværende byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav at «Det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen vår, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre. Vi har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift.»

De nye reglene for utleie av elsykler og el-sparkesykler skal behandles til høsten. Dette er ikke en full u-sving til fullt frislipp, men likevel en oppmykning av dagens forhold. Høringsrunden har mottatt over 50 innspill.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS