Kultur

Den misforståtte toleransens tyranni

Jeg anser forsvaret for bruk av niqab i det offentlige rom som et utslag av en misforstått toleranse.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Noen ganger må jeg klype meg grundig og hardt i armen for å lure på om jeg er våken eller om jeg er inne i en eller annen absurd drømmetilstand. Det er heldigvis ikke ofte det skjer, men det er en slik tilstand jeg føler at tilhengerne av niqab setter meg i. Det er ikke tilhengere som islamistene eller de religiøst konservative som fremkaller en slik tilstand hos meg. Fra det holdet er det ikke annet å forvente, men de som virkelig fremkaller det absurde er de presumptivt opplyste, de som anser seg som progressive, oppgående og velmenende på den politiske venstresida med akademisk ballast - og som forsvarer bruken av niqab.

Bakgrunnen for den pågående niqab-debatten er at Nils Aarsæther, professor i samfunnsplanlegging ved Universitetet i Tromsø, forståelig nok ikke godtar bruk av niqab i sine forelesninger. Han vil gjerne se den han snakker med ansikt til ansikt som jo burde være en forutsetning for enhver god og konstruktiv samtale, ikke minst i det offentlige rom. Aarsæther understreket i den forbindelse at det "handler om hvordan man samhandler med hverandre, og viktigheten ved at kommunikasjon ikke er maskert." (15.02.12 Nordlys).

Reaksjonene på Aarsæthers niqab-nekt lot ikke vente på seg. I kronikken "Niqab og kommunikasjon" (27.02.12 Nordlys)ble Aarsæthers beslutning imøtegått av førsteamanuensis Britt Kramvig, førsteamanuensis Geir R. Karlsen, førsteamanuensis Anniken Førde, stipendiat Eva Braaten og stipendiat Ingrid Kielland (ISS, UiT). De nevnte universitetsakademikerne forsvarte bruken av niqab også hos studenter i en forlesningssituasjon som handler grunnleggende om å kommunisere. I denne forbindelse er det etter mitt syn fullstendig riktig som Nordlys-journalist Tone Jensen skriver i innlegget "Niqab, burka og bh" (Nordlys 01.03.12), at forsvaret for Niqab som fremføres av velmenende universitetsakademikere er "et mer eller mindre groteskt utslag av en kulturrelativisme der alt skal tolereres, og ingen ting kritiseres".

Jeg anser forsvaret for bruk av niqab i det offentlige rom som et utslag av en misforstått toleranse som gir unødvendige gratispoenger til antiislamister og motstanderne av multikulturalismen. Slik fremstår forsvarerne av niqab som ”nyttige idioter” for ekstreme religiøse krefter innenfor en religion hvor moderate og demokratisk innstilte muslimer daglig utsettes for press, trusler og trakasseringer fra konservative islamske miljøer og ytterliggående islamister.

De velmenende akademiske niqab-forsvarerne som sitter bak sine akademiske murer, synes ikke å ha tatt inn over seg virkeligheten utenfor universitetsveggene og den sterke symbolladede betydning som bruken av niqab og burka har, ikke minst i islamske miljøer. Det er ikke bare ”retten til å kle seg som man vil” eller ”religionsfriheten” man dekker seg bak. Religiøse klesplagg som niqab og burka er tunge ideologiske symboler for de mest ytterliggående, antidemokratiske kreftene i det islamske samfunnet slik man finner dem representert i land som Saudi-Arabia, Iran og hos Taliban-tilhengere i Afghanistan. Jeg kan ikke akkurat si at norske universitetsakademikere på generelt grunnlag, hvorav flere antageligvis har sine sympatier på den politiske venstrefløyen, er overrepresentert i demonstrasjoner mot massive alvorlige menneskerettighetsbrudd og overgrep begått av ytterliggående islamister i Allahs navn.

Samtidens islamister i islamske regimer som Saudi-Arabia og Iran er ikke ulike de kristne autoritetene og mørkemennene i middelalderens Europa som fram til opplysningstida, forfulgte og drepte for fote såkalte ”kjettere” som hadde våget å tale Roma midt i mot eller som representerte et noe annet syn enn de klerikale overhodene. Det er altså det mest udemokratiske og middelalderske ved islam som de nevnte ”progressive” universitetsakademikere tar i sitt forsvar når de støtter og går god for bruken av niqab i forelesningssalen. Forstå det den som kan.

Powered by Labrador CMS