Nyheter

– Mange studenter er bekymret

UiS-studentene har blanda følelser til neste år på universitetet. Pandemien fører til mye usikkerhet.

– Vi opplever at mange av studentene har hatt det greit, omstendighetene tatt i betraktning, men vi er likevel bekymret for de studentene vi ikke når ut til og som vi ikke vet hvordan har det, sier Simen Hagen Ekeberg, nestleder for utdanning, i studentorganisasjonen StOr ved UiS til RA.

Han sier de har fått gjennomført flere av deres planlagte aktiviteter, selv om disse har vært noe amputert.

– Vi tror også at studentene er glade for at UiS ikke har stengt campus igjen, og at dette er et lite plaster på såret i denne usikre tiden. Når det er sagt er det helt klart at det er mye slitasje hos studentene som følge av viruset og dets konsekvenser. Studenter, som alle andre samfunnsgrupper, setter store deler av sitt sosiale liv på vent. Noe som påvirker studenttilværelsen i en eller annen grad.

– Hvordan tror du studentene ser på tiden framover?

– Vi tror at det er blandede følelser hos studentene når det kommer til vår- og høstsemesteret 2021. Mange studenter er bekymret for dagens situasjon, og hvordan den kommer til å utvikle seg også neste år. Begrepet «usikkerhet» er gjentakende fra studentenes side, som også er den harde realiteten, sier Hagen Ekeberg.

LES OGSÅ: Færre selvmord: – Korona er en felles krise som kan deles med andre

Utveksling til høsten?

Utveksling til høsten er noe mange studenter må ta stilling til snart. Søknadsfristen for å dra på utveksling høsten 2021, går ut 1. februar.

UiS har lagt ut mye informasjon for dem som tenker seg til utlandet for å studere. Blant annet opplyser UiS at utveksling er definert som «nødvendige» reiser, og derfor bryter det ikke med dagens reiseråd fra Utenriksdepartementet (UD), som fraråder alle «ikke-nødvendige» reiser.

Hagen Ekeberg sier de per nå ikke har noen særlig indikasjon på at interessen for å dra på utveksling er endret i særlig stor grad.

– Men med tanke på at det fortsatt er en stund til søknadsfrist for utveksling høsten 2021, har vi ikke tilstrekkelig informasjon til å svare sikkert.

LES OGSÅ: Ny mastergrad skal dekke viktig behov i næringslivet

Digital undervisning

Da RA pratet med leder i StOr, Philip Lundberg Jamissen, i september, sa han at studentene har det mye vanskeligere i år enn til vanlig. Han forklarte at det faglige nivået hadde økt siden nedstengingen, men at det enda var ett stykke igjen før kvaliteten på undervisningen var tilbake til et nivå som de kunne være fornøyde med.

StOr-lederen påpekte at den digitale undervisningen gjorde at ikke alle studentene får det samme læringsutbyttet som ved vanlig undervisning.

Hagen Ekeberg sier de fortsatt står overfor mange av de samme utfordringene knyttet til digital undervisning som tidligere.

– Flere av studentene vi har snakket med uttrykker at det er vanskeligere å konsentrere seg og at det er mer krevende å studere og være student når det er digitale forelesninger kontra fysiske. Det rapporteres også om stor variasjon fra foreleser til foreleser. Utdanningskvaliteten må opprettholdes slik at studentene kan tilegne seg kunnskap de har behov for i arbeidslivet. Her har man fortsatt en vei å gå, sier nestlederen for utdanning i StOr.

LES OGSÅ: Slik har UiS-studentene hatt det i det siste

UiS: Planen for våren

Dette høstsemesteret har bestått av en blanding av digital og fysisk undervisning. Hovedregelen er at UiS skal gjennomføre undervisningen digitalt og at alle eksamener høstsemesteret 2020 skal gjennomføres som digitale hjemmeeksamener.

– Planen er nå at våren 2021 skal gjennomføres slik vi har gjennomført høstsemesteret 2020, sier prorektor for utdanning ved UiS, Astrid Birgitte Eggen.

Hun opplyser at operasjonell kriseledelse har to ukentlige møter og det er et ukentlig koordinerende møte for informasjons- og erfaringsutveksling mellom fakultetene.

– Vi følger utviklingen av pandemien tett og etterlever regjeringens og kommunens føringer og råd. Vi håper selvsagt at vi kan lette opp for mer fysisk tilstedeværelse utover våren.

Hun sier lærings- og arbeidsmiljøet har vært utfordrende under pandemien.

– Likevel opplever vi at vi har klart oss bra sammenlignet med andre læresteder som har hatt høyere smittetrykk og strengere tiltak. Vi har ikke stengt campus, vi har noe fysisk undervisning, åpne kantiner og bibliotek. Men det er klart at for studentene våre som hovedsakelig har hatt digital undervisning har nok mange kjent på ensomhet. Mange ansatte har jobbet mer enn vanlig for å forberede den digitale undervisningen, sier hun.

På UiS har ansatte tilgang til digital pedagogisk hjelp og støtte fra tre midlertidig ansatte lærere og kursholdere i digital pedagogikk, samt IT-avdelingen.

– Mange ledere hos oss har tatt initiativ til digitale lunsjer og andre digitale treff som kan bøte på eventuell ensomhetsfølelse hos våre ansatte, sier Eggen.

Hun sier det er klart at organisasjonen som helhet er preget av de begrensninger man har i  vårt arbeid og vår læring.

– Undervisningen er preget av at det å ha stor andel av undervisningen digitalt gjør at mange vil kjenne på ensomhet. Kjernen i undervisning er møtet mellom mennesker for å skape og gjenskape motivasjon for læring. I denne situasjonen må vi alle hente mere ut av vår indre motivasjon og det er nettopp der det kan butte imot. Mange studenter melder om at dette er tungt både for deres læring og for det sosiale livet, sier Eggen.

Mer fra Dagsavisen