Nyheter

Hele verden kjemper om Rogfast-kontrakter

De tre største Rogfast-kontraktene har en samlet verdi på 8,4 milliarder kroner. Alt før utlysningen opplever Statens vegvesen interesse fra store deler av verden.

Bilde 1 av 3

– Kina er blant landene som tydelig er interessert i å komme seg inn på det norske markedet. Det er også stor interesse fra Korea, Tyrkia og andre europeiske land, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Tor Geir Espedal, under tirsdagens pressemøte på Ryfastkontoret.

Mange norske firma har også vist sin interesse. De stiller for øvrig på lik linje med sine utenlandske konkurrenter. Den store interessen gir byggherren utfordringer i utvelgelsen av hvem som skal få være med på prosjektet, mener Espedal.

LES OGSÅ: Nå er byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel i gang

Ny konkurranseform

I tildelingen av kontrakter skal entreprenørene og Statens vegvesen gå gjennom en ny og omfattende konkurranseform.

En endring i anskaffelsesregelverket fra 1. januar 2017 har åpnet opp for at Vegvesenet kan inngå forhandlinger med entreprenørene, slik at byggherren kan gå i dialog og ha avklaringer før kontrakten skrives.

– Da får vi utarbeidet et fullstendig konkurransegrunnlag, hvor vi først ber interesserte entreprenører om å søke for å delta i konkurransen, sier Espedal.

Videre vurderer Statens vegvesen søknadene ut ifra kvalifikasjonsvurdering hvor krav om blant annet tidligere erfaring til store prosjekter, dokumentasjon og entreprenørens finansielle og økonomiske krav prioriteres.

Deretter plukker byggherren ut tre eller fire entreprenører som går videre i konkurransen. Entreprenørene får da anledning til å gi pris og beskrivelse på hvordan de vil løse oppgaven ut ifra spesifikasjonene Statens vegvesen har gitt. Samtidig kan Vegvesenet stille spørsmål til hvordan de vil løse blant annet ressursinnsettelse for å oppnå satte tidsfrister.

– Gjennom denne konkurranseformen kan vi ha dialog og avklaringer før kontrakten skrives, som selvsagt er en fordel for oss, sier Espedal.

LES OGSÅ: E 39-utsettelser gir bekymring

Tre store Rogfast-kontrakter

De tre store tunnelkontraktene på Kvitsøy, Randaberg og Bokn, har en samlet verdi på omtrent 8,4 milliarder kroner.

Ved Kvitsøy omfatter arbeidet omtrent 21 kilometer tunnel, med to ventilasjonssjakter som er 250 meter dype og et to kilometer langt lokalveinett. I løpet av vinteren lyses kontrakten ut. Den har en verdi på 3,4 milliarder kroner.

Ved Randaberg omfatter arbeidet 16 kilometer tunnel fra Harestad til midt mellom Tungenes og Kvitsøy. Også på Tungenes skal to ventilasjonssjakter på plass. Kontraktsutlysningen er våren 2018. Kontrakten har en verdi på 2,5 milliarder kroner.

Det siste, store tunnelkontrakten omfatter en 19 kilometer lang tunnel fra Bokn, i tillegg til 1,5 kilometer lokalveinett. Utlysningen skjer til sommeren, og kontraktverdien er på 2,5 milliarder kroner.

Mer fra Dagsavisen