Stavanger

Universitetet bør overta logoen «Sverd i fjell»

Anne Selnes og Universitet i Stavanger leter etter logo. Nylig ble andre logorunde presentert i vår avis. I forsøket på å klekke ut geniale, nye logoer overser en det varemerket som allerede er innarbeidet for området: «Sverd i fjell».

Publisert Sist oppdatert

Da Rogalands Avis tidlig på 1990-tallet fikk omstridte Norulv Øvrebotten som ny redaktør, var monumentet «Sverd i fjell» det åpenlyse samlingspunktet sunnfjordingen merket seg. Han tenkte som oftest stort, og det gikk ikke lenge før undertegnede ble satt på jobben med å få «Sverd i fjell» inn i Rogalands Avis' nye logo.

Det viste seg å være en umulig oppgave. Rettighetene satt Rogalandsforskning på. Og der i gården var det ikke snakk om å gi andre tilgang til et så genialt landemerke.

Universitetet viktigere

En av mine gode golfkompiser tente på alle pluggene da han så de fire utkastene til ny logo for Universitetet i Stavanger forrige uke.

«Det må da i himmelens navn være mulig å bruke et slikt monument og landemerke i forbindelse med nytt universitet. Hvorfor skal en prøve å finne opp kruttet på ny,» tordnet min gode venn (mens han strammet høyrehånden i opphisselse og hokket utslaget inn i venstre skog ...)

Hans poeng er åpenlyst riktig.

Selv om Rogalandsforskning nå sorterer under Universitetet i Bergen, regner jeg med at stiftelsen med adresse Prof. Olav Hanssensvei 15, i den nye tid blir en viktig del av byens nye universitetsmiljø.

RF forsker i petroleumsteknologi, boring, brønnproduksjon og feltanvendelse, og driver et av verdens mest avanserte laboratorier på disse områdene.

Men: Det er viktigere å vekke interesse for Universitetet i Stavanger som institusjon og utdanningsmiljø, enn for RF isolert.

Jeg vil ikke ha sagt noe særlig om de fire forslagene til logo som ble presentert forrige uke. Poenget her er ikke at «Sverd i fjell» er tøffere, stiligere, finere etc. etc., enn de nye forslagene. Poenget er at «Sverd i fjell» har alt en logo for det nye universitetet i byen bør ha.

Uansett hvor mange brevark, brosjyrer og kataloger som blir laget med én av de fire, nye logoene på, så vil de tre sverdene i Møllebukta knapt nok merke noe til det. Universitetet ligger på historisk grunn. Slaget i Hafrsfjord er på plass i historiebøkene (selv om Titlestad sliter med dateringen ...). «Sverd i fjell» setter noe i bevegelse i knollen på alle nordmenn. Det vil nok aldri de nye logoene makte, dessverre (og heldigvis!)

Lag en helt ny konkurranse

Hvorfor ikke utlyse en helt ny konkurranse? (etter at RF-stiftelsen har frigitt bruken av «Sverd i fjell» og alt er avklart i forhold til andre rettigheter).

Internhøringen knuste de fire første logoene. «Nå er jeg godt fornøyd,» sa strategidirektør Anne Selnes til Rogalands Avis da de fire neste ble presentert onsdag 26. mai.

Det bør du ikke være, Anne!

Her finnes muligheten til å bruke det aller beste i lanseringen av Stavanger som den byen studentene bør søke seg til.

Hva som i sin tid gjorde at drivkreftene bak Stiftelsen RF så potensialet i «Sverd i fjell» som symbol for sin virksomhet aner jeg ikke. Men det var utvilsomt et genialt trekk!

Lyse Energi AS ga Universitetet i Stavanger 100 millioner kroner på vegne av oss alle. SR-Bank ga 10 millioner. Universitetsfondet får nok bruk for hver krone.

Likevel ville en slik logo-gave fra Rogalandsforskning veid enda tyngre enn rene penger i det lange løp.

Med utgangspunkt i «Sverd i fjell» og logoen til RF, kunne byråer og enkeltpersoner få en frist på en måned til å lage nye forslag til bruk for både Universitetet og RF. Begge institusjoner ville nydt godt av en slik ekstra dimensjon til den tross alt relativt beskjedne bruker av logoen «Sverd i fjell» per i dag.

Jeg utfordrer herved både RFs styre, sentrale politikerne og HiS selv til å revurdere logo-løpet.

Det er aldri for sent å snu.

Poenget er at «Sverd i fjell» har alt en logo for det nye universitetet i byen bør ha.

Powered by Labrador CMS