Stavanger

Luksus for asfaltjungelen

BMW X3 er den beste byjeepen til nå. Den slår konkurrentene ned i felgene hva angår veigrep, kjøreegenskaper og sportslighet, men heller ikke X3 har spesielt mye i terrenget å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Nok en gang handler det om trend og prestisje. X3 kan bli bilen «alle» snakker om i 2004.

I Norge har byjeepene befestet en markedsposisjon store billand i Europa bare kan drømme om. Ved inngangen til desember trakk hver femte nysolgte personbil på alle hjul, mens hver tiende var av den høybygde stasjonsvogntypen, eller byjeeper som de populært kalles, fordi svært mange av dem kjøpes av godt bemidlede mennesker i by- eller bynære områder.

BMW X3 er derfor ikke bilen noen trenger, men har du først bestemt deg for biltypen, skal det godt gjøres å kjøre utenom BMWs nye X3 selv om det står 700 000 kroner på prislappen.

Stor motor

Det er først og fremst de store motorene (231 hk bensin/204 hk diesel) som skrur opp prisen; les avgiftene (342 000 kroner) til staten.

Nå har ikke BMW for vane å selge seg billig, men denne gang kan det være verd å vente til mindre motorer dukker opp og prisen (avgiftene) raser, trolig ned til et par titalls lapper under 500 000 kroner.

X3 er på størrelse med populære biler som Nissan X-Trail, Honda CRV og Mitsubishi Outlander, men selv når «billigvariantene» av BMW-en kjører ut på norske veier, koster X3 godt over 100 000 kroner mer enn konkurrentene.

Om den er verd så mye mer kan diskuteres. Å kjøre «premium» handler om langt mer enn pris i forhold til ytelser. Det handler om prisen for eksponering, og å ratte det siste i teknologi.

X3 er altså BMWs svar på masseprodusentenes suksess med biltypen som - sammen med flerbruksbilene - står for den største salgsveksten i Europa. Ingen av de andre luksusbilbyggerne har noe tilsvarende X3. Deres biler er alle større - og enda dyrere.

Stiv sak

«Jägermeister light», skrev en stor tysk avis om nyheten fra München. Landeveiscruiser, mener vi. Men for å holde bilen med høyt tyngdepunkt på rett kurs og i høyt driv gjennom svingene, er den stivet opp henimot det ukomfortable.

Med lengde på 4,57 meter har BMW pakket X3 ganske bra. Innvendig framstår bilen som ei forholdsvis vanlig stasjonsvogn med fikse gulvskinner i bagasjerommet for å feste løs bagasje.

Men hvorfor så mye plastpreg i interiøret? Og hvorfor så kort og flatt baksete? Og hvor tok den gode dørlyden fra BMW veien? Ble den igjen i Graz i Østerrike hvor Magna Steyr bygger bilen for BMW?

Dette er teknisk veldig bra. Bilen utstråler kjøreglede. Men premium? Tja...

Powered by Labrador CMS