Hans Dahl på Blaafarveværket: Utskjelt og utsolgt
Hans Dahl var i sin samtid en av Norges mest populære malere. Og samtidig så foraktet at bråket rundt Nerdrum-kretsen blir en blek skygge i forhold.
Blaafarveværkets utstilling med Hans Dahl viser flere sider ved den utskjelte malerens livsverk enn de romantiserende maleriene av bunadskledde jenter. «Bak seilet» har en humoristisk tilnærming til romantikken.
Pål Hoff / Blaafarveværket
Kunst
BLAAFARVEVÆRKET (Dagsavisen): Glem nasjonalikonene Tidemand og Gude. I sin samtid
var Hans Dahl (1849–1937) en internasjonal salgssuksess på linje med de svenske
kjendiskunstnerne Anders Zorn og Carl Larsson. Datidens største kjendis, tyske
keiser Wilhelm II, eide mange malerier. De var så gode venner at keiseren hvert
år fra 1910 feiret sommerfester i kunstnerens hage i Balestrand. Dahl hadde en
stor produksjon, og han solgte alt sammen «i øst og vest», til Tyskland og USA
– men ikke til norske museer.
Bare to av maleriene på Blaafarveværkets utstilling er eid
av et museum. Begge tilhører Nasjonalmuseet, de er innkjøpt ganske nylig, og de
er utypiske i malerens produksjon. Maleriene «En pause i slåtten» og det mer
unnselige «Jente fra Olden» står som kontrapunkter i en romantisk produksjon
som domineres av smilende, bunadskledde jenter i overveldende vakre,
solbestrålte vestlandslandskap. Dahl stod i opposisjon til den tre år ynge Christian
Krohg og samtidens naturalister. Dahls malerier er så blottet for sorger og bekymringer
at «idyll» blir en for svak betegnelse.
Dahls malerier er populære i det private samlermarkedet, og de
bunadskledde jentene dukker jevnlig opp i auksjonshusenes kataloger. De 59 maleriene
er lånt inn fra et stort antall private eiere. Blaafarveværkets utstilling gir
en god oversikt over Dahls produksjon, noe som gir inntrykk av en mye større
bredde i motivtilfang og malemåte enn de klisjeene Dahls rykte bygges på.