Nyheter

Ny UiS-doktorgrad: Dette kan gjøre at VGS-elever dropper ut

Maren Stabel Tvedt har forsket på intensjoner om å slutte på videregående skole.

En ny doktorgradsavhandling ved UiS viser at elever i videregående skole som opplever et lite støttende læringsmiljø, er mer tilbøyelige til å slutte på skolen. (Illustrasjonsfoto)
En ny doktorgradsavhandling ved UiS viser at elever i videregående skole som opplever et lite støttende læringsmiljø, er mer tilbøyelige til å slutte på skolen. (Illustrasjonsfoto)
Publisert Sist oppdatert

Mandag forsvarte Maren Stabel Tvedt sin doktorgradsavhandling ved Universitetet i Stavanger. Den handler om intensjoner om å slutte på videregående skole.

Stabel Tvedt har undersøkt hvordan psykososiale faktorer i skolen har sammenheng med risiko for å slutte i videregående skole. Hun har blant annet funnet ut at elever i videregående skole som opplever et lite støttende læringsmiljø, er mer tilbøyelige til å slutte på skolen. Nå mener hun det er på tide vi anerkjenner at elevene ikke bare trenger å kjenne mestring, men også mening og tilhørighet i skolen.

– Funnene indikerer at det ligger et potensial i å jobbe systematisk med læringsmiljøet. Det har nok vært litt nedprioritert i videregående opplæring, sier Stabel Tvedt.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS