Akerselva fram mot fjorden var åpen fram til 1964, og 300 tresnekker hadde sin havn oppover langs elva. Bildet er tatt ved Vaterland i 1937.

Vil ta elva tilbake

Fram til 1960-tallet lå det tresnekker på rekke og rad oppover langs Akerselva. Da kulverten under Oslo S ble bygget i 1964 forsvant 300 båtplasser.

 

Nå jobber Akerselva trebåtforening for å etablere en museumshavn ved Vaterland bru.

I forrige uke leverte trebåtforeningen en søknad til Bymiljøetaten (BYM) om å få etablere plass til tre tresnekker på det lille strekket mellom kulverten og Vaterland bru.

Byhistorie: «Vattlandsguttas» elv

Søppel

– Bakgrunnen var at jeg kjøpte meg en tresnekke for fem-seks år siden. Da ble jeg også interessert i historien bak, og tenkte at det måtte være mulig å få til noe, sier initiativtaker og trebåtentusiast Ilker Dursun til Dagsavisen.

– Vaterland er i dag et lite attraktivt område, og vi mener vår tilstedeværelse vil løfte området og tiltrekke seg andre positive elementer som ellers ville holdt seg unna dette stedet, fortsetter han.

– Det er ikke så mye som skal til for å få til dette. Vi vil bruke de originale fortøyningspunktene ved Fiskebrygga nedenfor Vaterland bru, sette ut fortøyningspåler, samt fjerne søppel i elva for å gjør den bedre fremkommelig, sier Dursun.

To løp

I dag består kulverten under Oslo S av to løp på 500 meter. Et av løpene er vanligvis åpent for fri ferdsel, for mindre båter og kajakker.

– I sommer har det vært stengt på grunn av all byggevirksomheten i Bjørvika, sier Dursun.

Oslo fornyes stadig, og historien blir ofte bortgjemt.

– Det bør være plass til det gamle og tradisjonsbærende, mener trebåtentusiasten.

Fram til 1964 var det mulig å komme seg fram med tresnekke helt til Nedre Foss på Grünerløkka.

– Problemet er dybden i det lille strekket mellom kulverten og brua. Her er det bare 30 centimeter under kjølen på det grunneste. Det hender jeg må ut og dytte min 19 fots snekke løs, sier Ilker Dursun med et smil.

– Et annet problem er høyden i kulverten. Ved høyvann må jeg bøye hodet for å komme igjennom, sier han.

– Men det er problemer som kan løses på sikt med mudring.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Positiv

Byantikvaren har kommet med sin innstilling, og er positiv til tiltaket.

– Dette er en veldig god idé, sier byantikvar Janne Wilberg til Dagsavisen.

– Tenk om man på sikt kan tøffe helt opp til Nedre Foss igjen. Trebåtene i Akerselva er en del av vår kulturarv, og var i mange år en del av Oslos særpreg, legger hun til.

Vaterland fortjener et løft, og en trebåthavn vil kunne bli en attraksjon.

– Dette er et spennende prosjekt, sier Andreas Halse (Ap), som sitter i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.

– Jeg vil snakke med miljøbyråden for å høre hva som skal til for å få til dette. Jeg har snakket med flere politikere om dette, samt tatt det opp internt i Ap, og alle er positive, sier Halse.

Byhistorie: 20-åringen Redvald vokter av byens lov og moral