Nyheter
1. august kuttes prisen på månedskort for barn og unge
Fra 1. august kan barn og unge betale 299 kroner i måneden for å reise med kollektivtransport i Oslo.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– I en tid hvor alt blir dyrere er dette en håndsrekning til barnefamilier og ungdom. Det skal være enkelt og billig å reise kollektivt, og man skal ikke være avhengig av å bli kjørt til skolen, på fritidsaktiviteter eller besøke venner, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG) til Dagsavisen.
Tidligere i vår ble Viken fylkeskommune og Oslo kommune enige om at prisen på månedskort for barn og ungdom skal kuttes til 299 kr for reiser i en sone, 399 kr i to soner og 499 kr i alle soner. Nå er det klart at 1. august blir datoen priskuttet trer i kraft.
Gratis i Stavanger
Byrådet i Oslo, og fylkesstyret i Viken har innført flere priskutt den siste tiden. I Stavanger kommune har de tatt steget enda lenger. Nylig ble det kjent at Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV nylig enige om å gjøre all kollektivtrafikk gratis. Endringen trer i kraft 1. juli.
Dyrere i Oslo
Stavanger-grepet fikk stor oppmerksomhet, og ble utgangspunktet for en sending Debatten på NRK om de store forskjellene i kommuneøkonomien i Norge.
Sirin Stav understrekte i den forbindelse til NTB at et lignende grep i Oslo ville kostet minst 15–20 ganger så mye som i Stavanger.
– Nå har vi kuttet prisen på enkeltbilletter, vi har utvidet familierabatten til å gjelde hele sommeren, og om kort tid går prisen ned på månedskort for barn og unge. Det er en god start, men vi er ikke i mål. Hvis vi vinner valget vil vi kutte prisen på månedskort for alle reisende, sier Stav.
– Ikke i mål
Ruter opplyser til Aftenposten at de i gjennomsnitt selger rundt 25.000 månedskort til barn i måneden.
Etter at gratis-løftet i Stavanger ble kjent, sa Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen til Klassekampen at de vil jobbe for billigere og gratis kollektivtransport i resten av landets kommuner.
Stav i Oslo mener et godt og rimelig kollektivtilbud er et av de viktigste tiltakene vi har for å få ned biltrafikken,
– Og for å gi alle mulighet til å kunne komme seg dit de skal uansett lommebok og funksjonsevne. Derfor har vi fått på plass nesten 30.000 flere ukentlige avganger, kuttet prisene og faset inn nye, universelt utformede trikker, båter og busser. Men vi er ikke i mål – prisene skal enda mer ned og tilbudet skal bli enda bedre og mer tilgjengelig, sier Stav.