Pepis Max var med på Rådhusplassen for å vise hva hun mener om å utestenge motorsykler fra sentrum.

Kubikk mot byrådets MC-politikk

Rundt 2000 motorsyklister fylte plasser og gater rundt Rådhuset med et par millioner kubikk, og viste sin avsky mot byrådets planer om å stenge sentrum for parkering og sosiale møtesteder.

Oslo

Det var ikke få kubikk som fylte Fridtjof Nansens plass onsdag kveld. De var der alle. De med vester med klubbemblem på ryggen. De med japanske og italienske sykler. De med goretex-dresser. De med heftige racingsykler og skinndresser. Og de med Harley-Davidson.

Samt en gjeng med Vespa skutere.

Les også: Fyller Borggården

Harley-hund

Det var plass for alle. Og alle hadde de den samme interessen. Interessen for motoriserte tohjulinger. Enten de var gamle eller unge. Mann eller kvinne.

Og selfølgelig åtte år gamle Pepsi Max, som er en chihuahua, og virkelig ser gleden av å kjøre sykkel.

Og da selfølgelig på en Harley.

 – Hun elsker å sitte på, og hun er min eksosrype, smiler matfar Nikolay Hedang, som må tåle mye oppmerksomhet rundt sin hårete passasjer.

– Hun er typisk tankveskehund, sier han, og setter på Pepsi både briller og hjelm.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Og naturligvis har hun skinndress med Harley-emblem på ryggen.

Men selv om Pepsi Max ikke bjeffet så veldig høyt, var det andre som hadde sterkere meninger.

– Det er galskap. Politikerne har ikke skjønt det. Det må tilrettelegges for alt. Også motorsykler og biler, sier Ivan Johnsen som har tatt turen fra Kløfta for å støtte oppunder arrangementet.

– Det går ikke an å fjerne all fossil kjøring et bymljø, sier han.

– Dette er et kulturelt innslag i byen, som det har vært i mange tiår. Mange av oss samles på Tyigrava på ettermiddagen, og så kjører vi inn til Oslo og har det sosialt sammen. Dette er et innslag som mange, inklusiv turister setter pris på. Ok. Vi går i lær og skinn og sånn. Men vi er fredelige mennesker, og vi er her for å kose oss og ha det moro, sier kompisen Ove Bell Andersen til Dagsavisen.

Kubikkbrøl

Brølet fra godt over 1.000 motorsykler gjorde at det ikke var lett å høre hva som ble sagt i Borggården. Men alle de som var der hadde et felles budskap til politikerne:

– Det politikerne nå gjør med å fjerne alt, med å fjerne motorsykler fra sentrum, er å drepe det indre bylivet. Alle disse menneskene som er her nå og flere til vil nå forsvinne fra bybildet, sier han.

–  Prosjektet Bilfritt Byliv eies av hele byrådet. Byrådsplattformen, som alle byrådspartiene stiller seg bak, har slått fast akkurat dette. Og Oslo AP har hatt bilfritt sentrum som en del av programmet sitt i over 13 år. Så her er byrådspartiene likeverdige pådrivere, skriver byrådssekretær Anja Riise (MDG) i en E-post til Dagsavisen.

– Det stemmer heller ikke at all gateparkering fjernes. Rundt 450 parkeringsplasser på gateplan fjernes i år. Rundt 800 plasser samlet vil fjernes innen utgangen av 2019. Det vil fortsatt opprettholdes p-plasser for HC, varelevering og håndverkere. Det er heller ingen planer om «forbud» mot gjennomkjøring. Men det planlegges endringer i trafikkmønsteret som vil gjøre gjennomkjøring mindre attraktivt, og dermed vil gjennomfartstrafikken naturlig flytte seg over på ringveien og operatunnellen, framfor å ta opp plassen i byen, sier hun videre.

I mange år har NMCU.org kjempet for de dedikerte MC-parkeringene som er i Oslo sentrum. Nå fjernes alle med et pennetrøk. Men ikke alle politikerne er enige i det.

Les også: Mister 107 plasser

 – Vi har kjempet for de parkeringsplassene som er her på Fridtjof Nansens plass, og det er riktig som det er blitt sagt at det er folk i huset (Rådhuset) bak oss som vil ha dere ut av Ring 1. Vi er ikke en av dem. Jeg kan love dere en ting, og det er at vi vil ha biler og motorsykler i bybildet, sier vara til Oslo bystyre, Lars Petter Solås (Frp), og høstet applaus fra de fremmøtte i lær og skinn.

 – Vi kommer til å fremme et privat forslag for å sikre at dere i fremtiden også vil ha en permanent samlingplass i sentrum, sier han.

Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg er opptatt av at det skal være plass for motorsykler og biler i sentrum.

 – Byrådet med SV, MDG og Ap har sagt at de vil begynne å stenge byen for motoriserte kjøretøyer fra 1. juni. Vi er i mot dette, sa han  da han holdt en improvisert apell.

Og høstet naturligvis applaus.

– Oslo har alltid vært en by hvor det har vært plass til biler og motorsykler. Det er med på å prege bybildet.  Byen har plass til alle, og dere er med på å gjøre byen spennende.  Vi kommer til å fortsette kampen  for at byen ikke skal stenges for biler og motorsykler. Vi kommer nok til å tape det første slaget. Men i kommunevalget om to år trenger vi alle den støtte vi kan få for få slutt på dette, sier Lae Solberg.

Storfornøyd

Initiativtaker til arrangementet Jon Christian Foss, og fylkessekretær i NMCU, Kari-Anne Søreng var storfornøyd med arrangementet, og ikke minst oppmøtet.

– Dette er helt utrolig bra, og all ære til Bymiljøetaten som sendte en erfaren trafikkbetent ned hit, som har hjulpet oss med å holde styr på alle.  Jeg vet ikke hvor mange vi er her, men det må være nærmere et par tusen. Alle har oppført seg eksemplarisk, sier en entusiastisk Kari-Anne Søreng til Dagsavisen.

– Dette viser viktigheten av det vi snakker om, og viktigheten av et miljø, sier hun.

 Aps bystyremedlem, og leder av byutviklingskomiteen, Victoria Marie Evensen fikk ,med seg deler av mønstringen.

–  Jeg var der fra 18.00-18.30, og hadde informert initiativtaker Jon Christian Foss om at jeg ikke kunne være lenger på grunn av andre forpliktelser samme kveld. Mens jeg var der pratet jeg med en del av de fremmøtte og noterte meg deres innspill. Jeg snakket også raskt med Kari-Anne Søreng og Jon Christian Foss før jeg måtte gå, sier hun til Dagsavisen.

Klokken åtte startet samtlige sykler opp med et brøl. For virkelig å vise at de er mange og sterke.

Men hørte noen på Rådhuset dem?