– Vi er bekymret over forslaget, sier organisasjonssekretær Geir Strand i Norsk Motorcykkel Union (NMCU) til Dagsavisen.
Bilfritt
– I Oslo sentrum er det i dag ti steder hvor det er parkeringsplasser dedikert motorsykler. Totalt er det 107 plasser innenfor Ring 1, og disse er alltid fulle, sier han.
Oslo innenfor Ring 1 skal bli bilfritt innen 2019, og nærmest gate for gate fjernes muligheten til å sette fra seg kjøretøyet. Enten det er bil, MC eller Elbil.
I samme område er det 9.500 underjordiske parkeringsplasser, som vil kunne brukes også i framtida.
Gjennomkjøringen i Oslo sentrum blir stoppet fra november. De som skal gjennom byen med bil må benytte tunnel og/eller Ring 1.
Tanken er gjøre bylivet i sentrum mer levende.
Ser på løsninger
Nå må MC-folket finne andre parkeringsløsninger i Oslo.
– Vi jobber med flere alternativer. Vi er i dialog med parkeringsselskapene og Oslo kommune, og håper å kunne finne løsninger. Vi er villig til å betale en rimelig pris for å få parkere. På en vanlig bilplass er det fint plass til fire-fem motorsykler, så en fjerdedel av hva bilene betaler er vel rimelig, sier Strand.
– Et annet alternativ vi tidligere har sett på sammen med Bymiljøetaten, er å kunne bruke nedlagte tilfluktsrom for å parkere. At det blir litt lenger å gå må vi akseptere, sier han.
MC-parkeringen i Karl Johans gate har de siste årene vært borte om sommeren, på grunn av uteserveringene.
– Hver onsdag kveld om sommeren samles MC-entusiaster i Oslo. De siste årene har de brukt den stengte gatestumpen i Universitetsgata. Vi håper at politikerne ser dette som et «kulturelt innslag», og at vi kan fortsette med det utover sommeren, sier Strand.