Nyheter

Buss for bane i ett år

De aller fleste passasjerene hadde i morgentimene i dag fått med seg at det i ett år skal gå buss for bane på Østensjø-linjen.

Bilde 1 av 2
I ett år skal buss erstatte T-banestrekningen mellom Brynseng og Mortensrud. Men problemet som oppsto første dag var at for mange hopper av bussen på Brynseng.
- Vi ser at mange i dag, på vei inn til byen, gikk av på Brynseng for å ta t-banen videre derfra. Det blir en utfordring for t-banen å ta unna alle de som går av der, og vi oppfordrer heller folk til å ta bussen inn til Helsfyr, der bussen stopper. Der er det lagt opp til at T-banen kan ta unna større folkemengder. Det samme gjelder motsatt vei, ta en T-bane til Helsfyr, og bytt til buss 3B, som er erstatningsbussen for T-banen, forklarer pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Var informert

Ruter har i lang tid informert om at linjen skal vedlikeholdes og at det vil bli buss for bane, og konkluderer med at informasjonen har nådd fram.
- Det ser ut som om det har gått relativt greit i dag. Det var en og annen som ikke hadde fått med seg endringen, men de alller fleste var oppdatert, mener Johansen.
Bussene går hvert femte minutt, og skal, uten kø, kun bruke tre minutter ekstra på strekningen. Bussene klarte i dag tidlig å ta unna køene. Ruter hadde også egne folk ute i morgentimene for å hjelpe folk til å finne fram, og besvare eventuelle andre spørsmål. Disse kommer til å være ute på de største holdeplassene i rushtiden ut denne uka. 
- Vi ser ofte at det tar en ukes tid før folk har vennet seg til et nytt reisemønster, forklarer Johansen. 
I tillegg ser de at det er behov for bedre informasjon på Skøyenåsen.
- Vi ser at det er litt mer behov for plakater på Skøyenåsen som forteller folk hvor de skal finne bussen. Plakatene lages nå, så vi får satt dem opp til ettermiddagsrushet, forklarer Johansen.

Les også:

Trikkelinje

Østensjøbanen, linje 3, skal oppgraderes slik at den i framtiden kan ta unna to avganger i kvarteret, og ikke bare en.

- Sporveien skal bytte ut all masse, all skinnegang og sviller på denne strekningen. Alt er fra 60-tallet, og linjen er egentlig bygd som en trikkelinje. Med ny såle vil linjen blant annet tåle mer trafikk, forklarer Johansen.

Men selv om linje 3 blir borte, skal T-banen mellom Storo og Brynseng gå like ofte som før, fordi linje fire får en ekstra avgang som svinger opp til Bergkrystallen. I januar vil banen igjen begynne å gå til Bøler, mens resten av strekningen skal åpnes i april.

Les også:

Mer fra Dagsavisen