Nyheter

Tryggere tunneler

Publisert Sist oppdatert

– Når det gjelder belysning og sikkerhetsordninger som brannslukningsutstyrog havarilommer stiller vi strengere krav enn det EU vil gjøre sier FinnHarald Amundsen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

EU vil kreve belysning i tunneler på 500 meter mens her i landet skal detvære belysning i tunneler som er fra 150-200 meter lange.

Norske veimyndigheter krever også korter avstand mellombrannslokkingsutstyr nødtelefon og havarilommer enn hva EU mener ernødvendig.

– Det er snakk om 50 til 100 meter kortere enn EU-direktivet. Det høreskanskje ikke mye ut men det kan være langt å gå i en røykfylt tunnel. Enslik avstand kan oppleves som ganske stor dersom det skjer en ulykke sierAmundsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hele riksveinettet

Arbeidet med nye standarder for tunnelsikkerhet kom i gang etter noenkatastrofale ulykker i de sterkt trafikkerte tunnelene i Alpene.

Direktivet ble behandlet 10. oktober i fjor men man fant ut at det varnødvendig med så mange justeringer at man utsatte sluttbehandlingen tilvåren 2004. EU-parlamentet behandler saken 21. og 22. april og dersomdirektivet vedtas vil landene i EØS-området ha tre år på seg på å finne uthvordan sikkerhetstiltakene skal gjennomføres. Deretter er det ti års fristpå selve gjennomføringen.

I utgangspunktet er det bare tunneler på mer enn 500 meter på dehøytrafikkerte europaveinettet som omfattes av direktivet. I Norge betyr detde fleste europaveiene samt Oslofjordforbindelsen.

– Vi vil oppgradere alle tunneler over 500 meter på riksveinettet. Det blirmeningsløst å stille ulike standarder for disse tunnelene. Vi vil også inoen tilfeller sikre tunneler som er kortere eller har mindre trafikk ennEU-direktivet forutsetter sier Amundsen.

Bratte

Det vakte oppmerksomhet da det ble kjent at direktivet vil sette krav til atstigningsgraden i tunnelene ikke skal overstige 5 prosent. Flere norsketunneler er brattere enn det EU mener er forsvarlig men det blir ikkeaktuelt å bygge om de norske tunnelene.

– Det er forskjell på de bratte og sterkt trafikkbelastede alpetunnelene ogde norske tunnelene. Det er også et poeng at dersom stigningsgraden skalvære mindre vil tunnelen bli lengre. Det kan i seg selv utgjøre etrisikomoment sier Amundsen.

Krever videoovervåking

Et mer omstridt punkt er kravet om videoovervåking. Her stiller norskeveimyndigheter seg mer restriktive enn EU.

– Vi er jo kjent med at for eksempel utrykningsetatene ønsker segvideoovervåking. Men vi har ikke vurdert det som like viktig som det degjør sier Amundsen.

Dette møter motbør hos Norges Automobil-Forbund (NAF).

– Det er helt meningsløst at store og sterkt trafikkerte tunneler ikke skalha videoovervåking og varslingssystemer. Vi er svært overrasket over atveimyndighetene har jobbet for å få modifisert disse kravene sierinformasjonssjef Egil Otter.

Han mener det burde være slike systemer i lange tunneler med engjennomsnittstrafikk på mer enn 5.000 biler i døgnet.

– Vi er fornøyd med at det legges opp til en skjerping av sikkerhetskravene.Det er selvfølgelig ikke alt som passer like godt for norske forhold sånoen unntak blir det nok sier han.

– Generelt sett så synes jeg framdriften med oppgraderingen går alt forsakte. Det vi ser er et forferdelig etterslep på grunn av for dårligprioritering sier han.

Powered by Labrador CMS