Kultur

Gjenskaper 22. juli i sentrum

NRK venter reaksjoner når gatene rundt regjeringskvartalet blir katastrofeområde igjen. De trengte ikke vente lenge. – Jeg synes det holder nå, sier Lisbeth Kristine Røyneland, som er leder for 22. juli-støttegruppa.

NRKs dramasjef Ivar Køhn og produsent Elisabeth Tangen på settet til «22. juli» i Møllergata.
Publisert Sist oppdatert

Les støttegruppas reaksjon nederst i saken!

– Vi forstår at noen kan reagere på dette. Men det er viktig å gjenskape 22. juli så autentisk som mulig, sier Ivar Køhn, programredaktør og dramasjef i NRK.

Vi står i Møllergata, like ovenfor Youngstorget, tidlig torsdag morgen. I fruktkiosken over gata er avisstativet fylt med Aftenposten, men avisen har datoen «22. juli 2011». Ved nedgangen til Megazone står et fareskilt med advarselen «Filminnspilling»!». Over det røde sykkelfeltet i veikanten er det lagt et svart dekke.

– Det var ikke sykkelfelt her i 2011. Derfor har vi dekket det til, forklarer NRKs dramasjef Ivar Køhn, som er til stede under innspillingsstarten denne morgenen.

Utenfor bygården er et 50-tall filmarbeidere og statister i sving med å gjenskape en i utgangspunktet vanlig sommerdag for sju år siden. Det er sol og pent vær, derfor har brannvesenets bil sprøytet vann utover Møllergata, siden det var vått og grått den dagen historien foregår. Regissør Pål Sletaune står og blar i en tjukt manus og instruerer to skuespillere, mens statistene står på fortauet og venter på instruks. Noen av dem har med seg bil. En gammel Corolla må få starthjelp. Ingen av bilene som kjører i Møllergata i dag er nyere enn 2011.

Les også: De første bildene fra omstridt 22. juli-film

NRK har varslet

Innspillingen av NRKs storslåtte dramaserie om 22. juli startet i april, og foregår helt fram til desember. Serien er laget av ekteparet Sara Johnsen og Pål Sletaune, som har hovedansvar for henholdsvis manus og regi. Torsdag startet den delen av innspillingen som foregår i full offentlighet midt i Oslo sentrum. NRK har på forhånd varslet både 22. juli-støttegruppa, gårdeiere og publikum om hva som skal foregå her. De første to dagene skal det filmes dagligliv i Møllergata og på Hammersborg Torg. Lørdag, søndag og mandag skal innspillingen gjenskape de dramatiske timene etter terrorbomben, ved Høyesteretts plass og i regjeringskvartalet. Åtte ble drept momentant i eksplosjonen, før Anders Behring Breivik kjørte til AUFs sommerleir på Utøya og drepte 69 personer. Tidligere i år gjenskapte filmskaperen Paul Greengrass hendelsene fra 22. juli til sin Netflix-film som har verdenspremiere i september. Da gikk hovedrolleinnehaver Anders Danielsen Lie rundt i gatene kledd som Anders Behring Breivik, og mange reagerte. Køhn understreker at NRK vil informere mere og bedre:

– Det blir ikke noe smell fra noen bombe her, men det blir røyklegging, utrykningskjøretøy og mye folk. Det gjør at noen vil kunne gjenoppleve traumene fra 22. juli. Og hvis folk ikke vet hva som skjer, kan de bli redde. Derfor er det viktig at folk vet mest mulig på forhånd om hva vi vil gjøre under innspillingen, sier Ivar Køhn.

– Det norske folk har sett bildene fra 22. juli og vet hvordan det så ut her da det skjedde. Jeg tror det ville skapt større reaksjoner om vi hadde lagd et fiktivt Oslo 22. juli. Derfor må vi gjøre innspillingen her.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Regissør Pål Sletaune på settet under innspillingen av NRKs storserie «22. juli» i Oslo sentrum torsdag.
Regissør Pål Sletaune på settet under innspillingen av NRKs storserie «22. juli» i Oslo sentrum torsdag.

Regissør Pål Sletaune på settet under innspillingen av NRKs storserie «22. juli» i Oslo sentrum torsdag. Foto: Hilde Unosen

Debatt: Les også: 22. juli gis mer plass i skolen

(lektor Janne Hafslund)

Mange historier

– Serien er et flettverk av historier om ulike mennesker som på hver sin måte blir rammet av bombeeksplosjonen: Journalister, politifolk, helsepersonell, en prest, en lærer – vanlige folk. Vi gjør innspillingen kronologisk: Akkurat nå følger vi noen av karakterene på vei mot åstedet for eksplosjonen. Dette er en veldig rolig, vanlig dag midt på sommeren. Det var ingen tegn til at noe spesielt skulle skje. Og plutselig smalt det, forteller Ivar Køhn.

Serien strekker seg fram til rettssaken og dommen mot Breivik, som imidlertid forblir en biperson i serien, forteller Køhn:

– Dette er ikke historien om Breivik eller ofrene på Utøya, men om oss andre. Om alle de som ble berørt på ulike måter av terroraksjonen.

Støttegruppa for 22. juli-ofrene er orientert om prosjektet (se egen sak), og mener at det nå nærmer seg et metningspunkt for antall dramatiseringer av Utøya-terroren. Men NRK-serien blir neppe siste gangen 22. juli-hendelsene vil måtte gjenskapes, tror Køhn:

– Historien om 22. juli vil bli fortalt gang på gang. Fordi det er så mange ulike historier å fortelle, og dette er noe som berører oss alle. Vi har stor forståelse for at det kan rippe opp i svært personlige opplevelser når NRK lager denne serien. Men jeg håper serien vil hjelpe oss å forstå bedre vår egen historie og våre egne reaksjoner på 22. juli.

Oslo 20180722.
Støttegruppens leder Lisbeth Kristine Røyneland under minnemarkeringen i Regjeringskvartalet i Oslo søndag morgen, sju år etter terrorangrepene 22. juli 2011.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Lisbeth Kristine Røyneland.

Lisbeth Kristine Røyneland. Foto: NTB scanpix

Støttegruppa: – Det holder nå

De berørte er oppgitt over at det blir nok en filminnspilling, melder den nasjonale støttegruppa etter 22. juli.

– Vi la ut informasjonen fra NRK et døgn før pressemeldingen ble sendt ut, i en lukket gruppe for støttegruppas medlemmer. Her har folk reagert med en viss oppgitthet på nyheten om NRK-innspillingen. Flere sier de vil unngå Oslo sentrum i disse dagene, forteller Lisbeth Kristine Røyneland, leder for 22. juli-støttegruppa.

Samtidig som NRK spiller inn sin serie, går det mot premiere på Paul Greengrass’ internasjonalt profilerte film om Utøya-terroren, «22 July», og en svensk dokumentarfilm om Utøya-ofre.

– Vi har fått to nye filmer i rask rekkefølge, så kommer NRKs serie, og «Reconstructing Utøya». Det er svært forskjellige filmer. Men jeg synes det holder nå, sier Røyneland. Røynelands 18-årige datter Synne var en av de drepte på Utøya.

– Mange reagerte på innspillingen av Greengrass-filmen. De hadde ikke informert godt nok om at de skulle filme. De kjørte bombebilen opp foran departementet uten forhåndsvarsel. Det skapte mange reaksjoner. Vi har ikke sett Greengrass-filmen ennå, styret i støttegruppa skal få en visning av filmen før den får premiere på Netflix. «Reconstructing Utøya» blir vist for medlemmer av støttegruppa. Greengrass’ team vurderer å arrangere forhåndsvisning for de berørte.

– Støttegruppa understreker at vi ikke er involvert i filmprosjektene direkte. Vi kan ikke involvere oss for mye. Vi blir jevnlig orientert om filmer som kommer og hvordan de er vinklet, og dette videreformidler vi til våre medlemmer. Men vi skal ikke ta ansvar for filmer om 22. juli. Det er mange meninger der ute, det vil være feil av oss å gå inn i hvordan filmene skal eller bør være, sier Røyneland.

Foran premieren på Erik Poppes «Utøya 22. juli» i vår, hadde filmens produsenter organisert en serie forhåndsvisninger for støttegruppas medlemmer i lokallag landet rundt.

– De berørte som valgte å se Erik Poppes film, var stort sett positive. Mange var nervøse foran premieren og satt med piggene ute under visningene. Men mange opplevde det som en lettelse at filmen var god og laget på en respektfull måte. Noen syntes den ikke var voldsom nok, sier Røyneland.

Powered by Labrador CMS