Kultur

Førsteklasses feelgood

«The Holdovers» er en helt førsteklasses dramakomedie som kommer til å bli en vinterlig filmfavoritt for mange.

«The Holdovers»
Alexander Paynes nye film «The Holdovers» er en framtidig klassiker. Her Dominic Sessa, Paul Giamatti og Da’Vine Joy Randolp.
Publisert Sist oppdatert

Det føles virkelig som en tapt mulighet at denne vinterlige feel good-filmen ikke ble sluppet til jul her hjemme, men det er helt i tråd med intensjonene til Alexander Payne. Regissøren uttalte nylig at han hater «julefilm»-stempelet med lidenskap, og blir kvalm av tanken på at «The Holdovers» forbindes med koselig høytidsstemning. Jeg håper ingen fortalte ham av filmplakaten er dekorert av en diger juletrekule. For regissørens del er det sikker bra timing at filmen slippes på norske kinoer mens de fleste av oss blir kvalme av tanken på mer snøvær, selv om jeg tipper at den uansett vil toppe en del lister over «tidenes beste julefilmer» fremover.

Helt uavhengig av alt sånt er «The Holdovers» en helt førsteklasses dramakomedie, som gjenforener Alexander Payne med en av USAs mest pålitelige karakterskuespillere: konstant severdige Paul Giamatti – som også spilte en av hovedrollene i hans Oscar-vinnende vinkomedie «Sideways» (2004). Mens jeg skrev dette ble samtidig årets Oscar-nominasjoner annonsert, der «The Holdovers» sikret velfortjente finaleplasseringer i kategorien Beste film, manus, redigering, beste mannlige skuespiller (til Giamatti) og beste kvinnelige birolle (Da’Vine Joy Randolph). Gratulasjoner!

Denne gangen tar Giamatti turen tilbake til senvinteren 1970, mens historielæreren Paul Hunham runder av nok et skuffende semester på den eksklusive kostskolen Barton Academy i New England. Hunham har bygget opp en sunn forakt for disse bortskjemte pappaguttene, som automatisk tror at familieformuen vil forsikre dem ståkarakterer uten at de behøver å gjøre en innsats.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS