Kultur

– Bra å starte i en slik situasjon

Hun rykker opp som Øya-sjef og får internasjonal bransjegigant som styreleder. – Trygt, synes Tonje Kaada

Daglig leder Tonje Kaada i Øyafestivalen, her med kunstnerisk leder Claes Olsen.
Publisert Sist oppdatert

– Det føles trygt å være en del av en større struktur. For meg er det bra å komme inn som daglig leder i en slik situasjon, med et profesjonelt styre jeg kan lene meg på i forretningsutvikling. Det blir spennende å kunne samarbeide tettere med festivaler internasjonalt, sier Tonje Kaada. For knapt to uker siden rykket hun opp fra stillingen som sponsorsjef til daglig leder for Øyafestivalen. Samtidig er festivalen inne i en omfattende eierendring. Øyas norske eiere selger ut og går inn på eiersiden i Superstruct Europe, som eier festivalene Sziget i Ungarn, Sonar i Spania og nå også Øya i Oslo.

– Vi kan ikke gå ut med hvor stor andel vi har i Superstruct Europe. Eierandelen vil kunne endre seg, ettersom andre nye festivaler i gruppa eventuelt inngår lignende avtaler, kommenterer Claes Olsen, aksjonær, bookingsjef og styremedlem i Øya.

Les også: Han er den nye styrelederen for Øya (DA+)

Millionstøtte

At Øya er kjøpt opp av et internasjonalt investeringsfond, har vakt debatt. Festivalen mottar i år 1.5 millioner i støtte fra Oslo kommune og 1.7 millioner fra Norsk kulturråd.

En av de første oppgavene til Tonje Kaada var å gå i møte med kulturbyråden i Oslo og orientere om eierendringene i Øyafestivalen.

– Vi har god dialog med Oslo kommune. Øyafestivalen er fremdeles et norsk selskap. Jeg ser ikke hvorfor eierstrukturen nå skal ha noen innvirkning på støtten vi får, sier Tonje Kaada.

– Støtten vi får går til prosjekter, ikke drift. Støtteforvaltere bør gi støtten til best mulig arrangører, understreker Claes Olsen.

Les også: Byrådet ber Øya om mer eier-info

Mindre risk

Øyafestivalen avholdt generalforsamling sist uke, og endringene i selskapsstrukturer blir meldt inn til Brønnøysund i løpet av uka. De mener det ikke vil bli noe problem at de norske eierne ikke lenger har flertall i styret.

– Selskapet Øyafestivalen A/S driver festivalen for eierne, nå som før. Vi har en managementavtale med det nye eierselskapet som tallfester at eierne først kan gripe inn om driften går med underskudd mer enn et bestemt nivå i to år - det vil i praksis si dårligere enn noengang to år på rad, forklarer Claes Olsen.

– Det var overraskende å se at det ikke hadde vært en avstemning i Øya-styret gjennom 20 år, sier Tonje Kaada.

– I styret har vi fem snakket sammen og blitt enige. Vi var opptatt av at de opprinnelige eierne skulle få plass i det nye styret, dermed ble det et stort styre, sier Claes Olsen.

- Vi fem som eide Øya satt på all risiko alene, i en tid med enorme økninger i artistkostnader, store valutasvinginger, og svært dyre, og etterhvert nødvendige forsikringer mot avlysning på grunn av vær. I sommer var vi nær ved å måtte avlyse fredagen på grunn av vind. Med den nye eierstrukturen har vi en annen finansiell sikkerhet, understreker Olsen.

– Det vil være bra for norske festivaler og for norske artister at vi nå er medeiere i et europeisk festivalnettverk, mener Tonje Kaada.

Les også: – Festivalene er under press

Powered by Labrador CMS