Kultur

Musikalske høytrykk i Frognerbadet

Med 28.000 solgte billetter på fire dager er Norwegian Wood-festivalen nok en gang en suksess. Og nok en gang uten offentlig støtte. Vi skal være forsiktige med å ta festivalen for gitt.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Noen av mytene rundt Norwegian Wood sprekker mens James Morrison spiller opp, og jentene står foran scenen og hyler. Selv om musikken i seg selv er voksen nok kan også denne festivalen trekke et bredt publikum. Hovedattraksjon i går var Sting, som spilte etter at Dagsavisen gikk i trykken, men Lars Winnerbäck er kanskje et like stort navn i Oslo i 2012. Med sitt Hellacopters-baserte band lagde han høytrykket i lufta som værgudene ikke kunne levere i år heller.

Når vi går rundt i Frognerbadet den fjerde dagen, blant 9.000 som utgjør «stinn bakke» i det bratte amfiet, er det fort gjort å glemme at torsdagen sluttet i øsende regn, men bare noe få tusen foran scenen. Det tok seg fort opp med Tom Pettys jubelkonsert i kveldssol fredag, og de som sto foran scenen da Kaizers Orchestra spilte lørdag var så oppglødde at de ikke hadde registrert om det så hadde lynt og tordnet. I går var det enda mer idyll. Som får mange til å glede seg til neste år. Vi kan jo håpe at det blir et år til for denne festivalen også. For:

Aftenposten skrev før festivalen startet at Norwegian Wood har gått med underskudd de fem siste årene. Med over fem millioner kroner til sammen. Underskuddet er dekket inn av arrangørene personlig. Det skal en god porsjon personlig stahet til fra festivalsjef Jørgen Roll for å holde ut under slike forhold. For Norwegian Wood får ingen offentlig støtte. Øyafestivalen får til sammenligning millioner av kroner av stat og kommune. Slik festivalmarkedet har utviklet seg er det noe galt i denne strukturen. Nå får noen store festivaler veldig mye. En rekke mindre festivaler får mindre. Så langt er logikken grei. Men noen store festivaler får ingen ting. Tildelingen av festivalstøtte har ingen klare kriterier.

Ifølge Aftenposten er «kvalitet», «nytenkning» og «tradisjonsbæring» nøkkelord for Arnfinn Bjerkestrand, lederen for musikkutvalget i Norsk kulturråd, som deler ut mye av festivalstøtten. Her i avisen regner vi «kvalitet» for et så subjektivt ubrukelig begrep i forbindelse med musikk at det vanskelig å argumentere mot. Er Stone Roses på Øya mer kvalitet enn Tom Petty? Jeg har gode venner som på alvor kunne begynt å slåss om jeg låste dem inne for å avgjøre diskusjonen. «Tradisjonsbæring» er mer håndfast. Men er Tom Petty en dårligere tradisjonsbærer enn Stone Roses på Øya? Vanskelig å avgjøre. Begge ville jo aller helst vært The Byrds til å begynne med. Er Stone Roses på Øya mer «nytenkende» enn Tom Petty? Det kan hende. Petty har jo ikke vært i Oslo på 20 år, mens det bare er 17 år siden Stone Roses var her sist. Dette er på ingen måte ment som en undervurdering av det Øyafestivalen har fått til. Knutepunktstatusen deres er fortjent nok, det gjør dem uavhengige av Kulturrådets årlige fordelinger, men det virker unaturlig at en festival får så stor offentlig støtte, mens en annen ikke får noe som helst. Uten saklige begrunnelser.

Det virker som om det fortsatt finnes en slags skepsis mot voksne artister når det kommer til populærmusikk. Alderen på utøverne legger ingen demper på tildelingene til jazz, opera og klassisk musikk, men Norwegian Wood faller utenfor, år etter år. Noen tror kanskje at det er økonomisk tryggere å satse på eldre, veletablerte artister enn på nye, litt mindre legendariske navn. Dette er imidlertid ingen selvfølge. Et ungt publikum, de under 30, har et langt mer brennende behov for «å være der det skjer». At de kommer er mindre avhengig av hvem som står på plakaten. For de noe eldre er ikke dette så viktig. Det er alltids noe på TV, i år er det EM i fotball også. Da skal det solide navn til for å betale 700 kroner for å gå ut en kveld, og kanskje bli bløte attpåtil. Likevel gjør tusenvis det år etter år, fordi Norwegian Wood fyller et behov. Festivalen hadde for øvrig til sammen 12.000 ungdommer inne på sine Youngwood-formiddager onsdag og torsdag. Flere hundre unge norske band søkte om å få spille på biscenen Underwood lørdag og søndag. I løpet av festivalen fikk imidlertid Norwegian Wood 50.000 kroner i en jubileumsutgave av Oslo kommune etter 20 år. La det være starten på en ny holdning til festivalen.

Powered by Labrador CMS