Nyheter

Krangler om Erna-effekt

Statens økte bidrag til bypakker og reduserre bompengebelastning kommer ikke Buskerudbyen til gode, mener MDG. Innfrir alt vi har ment at ville gå i orden, svarer Høyre.

Ordførerkandidat Fredrik A. Haaning (H), her med partikollega og gruppeleder Tove Paule, sier alle hans forventninger nå er innfridd. Ståle Sørensen (MDGs ordførerkandidat) beskylder Haaning for å være mer opptatt av å tro enn å vite. FOTO: KENNETH LIA SOLBERG
Publisert Sist oppdatert

En av ordførerkandidat Fredrik Haanings (H) facebook-kommentarer om regjeringens løsning lød: «I kveld er jeg veldig fornøyd! Alle mine ønsker og krav er oppfylt i kveldens enighet mellom de fire regjeringspartiene. Dette blir bra for «nye» Drammen».
Fra toppkandidaten til MDG, Ståle Sørensen, var imidlertid perspektivet diametralt motsatt, at resultatet for Drammens del riktignok kunne vært verre, men at det positive i at regjeringen går inn for å øke bidraget til bypakker og reduserer bompengebelastningen ikke kommer oss til gode, ettersom vi ikke lenger har et omforent bypakkesamarbeid i drammensregionen.

– Mye vil skje på to år

– Hvorfor er regjeringens enighet bra for Drammen?
– Fordi vi får beholde belønningsmidlene ut 2021. Ingen bussjåfører mister jobben og ingen rutetilbud blir redusert på to år. I løpet av disse to årene vil mye skje med både veifinansiering og byvekstavtaler i Norge, det er jeg overbevist om. I tillegg ligger det en åpning der for å kunne inngå byvekstavtale uten bompenger i fremtiden.
Hva med de statlige veiene som opprinnelig lå i Buskerudbypakka (Holmenbrua og Strømsåstunnelen) – er det grunn til å anta at slike også vil få økt andel statlig finansiering, selv for byer uten byvekstavtale?
– Nei – her må vi fortsatt holde tunga rett i munnen. Vi ønsker at de skal vurderes som rent statlig finansierte veier, men der er det revidert Nasjonal transportplan i 2021 som vil være førende.
– De fire største byene, som i dag har byvekstavtale, vil få økt andelen til 66 prosent. De får samtidig kravet at fylke eller kommune skal bidra med 20 prosent ikke bomfinansierte midler. Da sitter man igjen med 14 prosent – og spørsmålet er da om det formålstjenlig å bruke bommer, eller heller egenfinansiere hele «34-prosenten» som gjenstår.
Hvordan mener du dét ville latt seg gjøre i Buskerudbyen?
– Det er for mange åpne spørsmål til at de går an å trekke noen konklusjoner. Det gjelder eksisterende, løpende avtaler, fram til man har spikret statsbudsjettet for 2020. Buskerudbypakke 2 ville uansett ikke blitt behandlet før det.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS