Nyheter

Hurra for Brandenga!

Barn fra både fattigskoler og borgerskoler ble samlet i en av arkitekt Arnstein Arnebergs to tvillingskoler. 18. mai er de 100 år.

Brandengen skole ble åpnet 18. mai 1914. FOTO: C.A. ERICHSEN
Publisert Sist oppdatert

Brandengen skole, Rundtom, er 100 år i år. Skolen ble tatt i bruk 18. mai 1914, dagen etter 17. mai. Vi skulle tro at det året ble 18. mai en større dag enn 17. mai, i all fall i Fjellsbyen, på Rundtom og på Tangen. Det samme var tilfellet på Brakerøya og Nøste; der sto Fjellheim skole ferdig og ble tatt i bruk 18. mai 1914, samtidig med Brandengen. To identiske praktbygg tegnet av arkitekt Arnstein Arneberg. Det ble Drammens to tvillingskoler som en virkelig kunne være bekjent av. Sikkert et økonomisk løft, og en var heldig som fikk reist disse skolene før verdenskrigen brøt ut; før inflasjonen mangedoblet enhver investering. Vi skulle tro at byens første skolesjef, eikværing Andreas Larssen, (skolesjef 1889-1913) spilte en betydelig rolle som pådriver for å heve byens skolevesen opp på nivå med Oslos.

Brandengen, på folkemunne Brannenga, hva kommer navnet av? Drammen byleksikon melder at Brandengen var et underbruk av gården Fjell. Brand er mannsnavn, og betyr sverd, sverdblad.

Men før 1914, hvor gikk elevene i området på skole da? Vi må godt ned på 1700-tallet (1722 for Strømsø og 1723 for Tangen) å finne de første organiserte fattigskolene. Vi kjenner til tre ulike skoleordninger i Drammen: fattigskoler, friskoler og borgerskoler. Friskolene var mange små, privatdrevne skoler (oftest pikeskoler der en måtte betale skolepenger). Opplegget kunne variere med søm, fransk og skrivning. Hvem som helst kunne begynne med en slik virksomhet.

Fattigskolene var obligatoriske for dem som ikke gikk i borgerskolene eller friskolene. Men fraværet, eller skulking, kunne være både 20 og 30 prosent i fattigskolene, uten at noen tilsynelatende tok det så nøye. Verst var det for dem som ikke hadde sko og manglet klær. De kunne ikke komme til skolen, særlig på vinterstid. Søsken delte på tøyet, slik at noen i flokken kom seg til skolen. Dette var vanlig helt fram til tidlig på 1900-tallet. Skoleprotokollenes anmerkningsrubrikker viser ofte forkortelsene ms (mangler sko) og mk (mangler klæder). Borgerskolen var for de bemidlede, de som kunne betale for seg. Friskolene kunne bli betalt av fattigkassa, som tok utgiftene igjen ved avgift på vin og brennevin.

På Tangen ble det igjen etablert en fattigskole fra 1777, men kirkeprotokollen viser også nytt undervisningstiltak der fra 1752. På Tangen var det også en borgerskole. På Strømsø var det fattigskole og borgerskole fra midten på 1700-tallet. Det var på disse skolene barna fra den senere Brandengen skolekrets gikk for 250 år siden.

Strømsø fattigskole hadde en lang historie som begynte med presten Hans Stoud i 1721/1722. Han så elendigheten blant de fattige og fikk i stand undervisning til hjelp og selvhjelp. Byens handelsborgere kunne vise stor samfunnsånd, noe J.H. Møller gjorde ved å forære et hus til skoleformål i 1750. Så skiftet fattigskolen hus to ganger til enkefru Barbara Høyer ga huset i Kirkestrædet til skolehus (Tordenskiolds gate 71). Der holdt Strømsø fattigskole til fra 1787 til 1834. Rett over gata lå «Den danske skole», «Storskolen» eller «Borgerskolen», der de betalende elever holdt til. I 1834 flyttet Strømsø fattigskole fra legatgården ved Strømsø kirke til Strømsø Børneasyl i Tollbugata 48, en bygning som fremdeles står der vis-à-vis Clarion Collection Hotel Tollboden.

Fattigskolen og Borgerskolen på Tangen er det lite skrevet om. Fra 1893 gikk Tangen/Rundtom/Fjellsbyen-elevene til den nye Strømsø skole. For dem med spesiell interesse for byens gamle skolevesen, anbefales tidligere skolesjef Ola Lauklis utredning «Trekk fra Drammens skolehistorie fram til ca. 1930», og videre Drammensskolens jubileumsnummer 1986, ved tidligere skolesjef Odd Olsvik. I all beskjedenhet nevner jeg en firesiders, konsentrert framstilling av byens gamle skolehistorie, «De gamle skolene i Drammen» som undertegnede har begått.

Folketall og elevtall økte, og dermed begynte planleggingen av en ny, stor folkeskole på Rundtom. Den ble en for sin tid tidsmessig stor kaserneskole i fire etasjer, ruvende i bydelen. Og skolenavnet ble Brandengen, etter bondegården som lå der. Friarealet rundt Brandengen skole var rommelig med god plass for elevenes lek i friminuttene. Utearealet har minket betraktelig i årenes løp, etter hvert som gater ble utvidet og nye anlagt, og hus bygd. Det ble sørget for bespisning av elevene, bekostet av kommunen. En solid kopp og asjett med byvåpenet finnes ennå, nå som samlerobjekt.

Undervisningen gikk etter en nasjonal skoleplan, fra 1938 Normalplanen for byfolkeskolene. Landsbygda hadde sin egen plan, med undervisning annenhver dag. Først fra 1968 ble det lik plan for by og land, den niårige grunnskolen.

Et dramatisk avbrekk i undervisningen ble det i aprildagene 1940. To elever på Brandengen, født 1926, fikk sitt siste, sjuende skoleår forkortet med flere uker på grunn av krigen.

Etter som okkupasjonen gikk sin gang, ble skolene tatt i bruk av tyskerne og brukt til kaserner. Det er uklart om Brandengen led denne skjebnen, men en elev har fortalt at de en tid ble undervist i et lokale i Langes gate. Elevene ved Strømsø skole skal også for en tid ha blitt overført til Brandengen. Okkupasjonstida ble også en kamp mot matmangel og underernæring. I Drammen fikk en mat gjennom Danskehjelpen som sørget for at drammenselevene fikk spise seg mette på grøt og forskjellige slags supper. På elevmenyen sto også fiskemellapskaus, det nyttet ikke å være kresen på den tid! Og verst av alt: En var nødt til å ta tran! Svenska Norgeshjälpen, organisert av det svenske LO, var den største organisasjonen som ytet mathjelp til alle norske elever.

Tysk anneksjon av skolene, alternative undervisningslokaler, hvordan mathjelpen ble organisert i detalj vet en lite om. Kunne det være en elevoppgave å finne ut av dette? Under kyndig veiledning, naturligvis. I jubileumsåret vil en se seg tilbake og tenke på hvordan tusenvis av Brandengen-elever hadde det i fortida. Hundrevis av gamle elever kan i dag med stolthet se på sin skole. 450 elever, 50 ansatte, skolefritidsordning. Hva har skolen som mål for sine elever? «Hver enkelt elev skal få oppfylt sitt fulle faglige potensial og bli et trygt og selvstendig menneske». Og visjonen: «Mangfold og mestring i mulighetenes skole».

Et ambisiøst mål og en krevende visjon. Brandengen skole og det arbeidet som blir lagt ned der, blir lagt merke til. Holocaustsenterets Benjaminpris for 2013 ble tildelt skolen 28. januar i år, og ble begrunnet med at Brandenga arbeider langsiktig, aktivt og systematisk mot rasisme og diskriminering, med grundige undervisningsopplegg, internasjonale kontakter og strategier mot utøvelse av rasisme og diskriminering. Fortjent!

Vi ønsker rektor Gro Tveten og hennes personale alt godt i jubileumsåret og i alle årene framover.

Powered by Labrador CMS