Kommentar

Historien om en varslet avsporing

«Det går alltid et tog», het det før. Nå må vi snart feire hvert tog som er i rute.

Den norske jernbanefamilien ønsket passasjerene god jul med å innstille samtlige tog første juledag. Det går ikke på skinner for toget i Norge, skriver Jo Moen Bredeveien.
Den norske jernbanefamilien ønsket passasjerene god jul med å innstille samtlige tog første juledag. Det går ikke på skinner for toget i Norge, skriver Jo Moen Bredeveien.
Publisert Sist oppdatert

Ah, toget. Den langsomme reisen som gir tid til å lese, tenke eller skrive. Til å strekke på beina og kanskje nyte en øl i restaurantvogna. Lange, late sommerreiser til Gare de Lyon eller Milano Centrale, selvsagt, men også de mer prosaiske turene til Lillehammer stasjon, eller reisen langs innlandstraseen til Sørlandsbanen. Nordagutu, Neslandsvatn, Vegårshei. Det sitrer lett i kroppen bare ved tanken. Jeg er en togentusiast.

Likevel slås jeg stadig oftere av behovet for å bare brøle ut i frustrasjon: Kan vi ikke bare legge ned jernbanen i Norge?

Det er jo så åpenbart at vi ikke får det til. Togene går ikke i tide og kommer fram altfor sent. Det innstilles og erstattes. Og nær 40 milliarder norske kroner på Follobanen ga oss en splitter ny jernbanetunnel som umiddelbart måtte delvis stenges for oppgraderinger.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS