Debatt
Barna som ikke får hjelp
Når et barns problemer feiltolkes og hjelpeapparatet låser sin oppfatning, får ikke barnet nødvendig oppfølging.
Uten grundige utredninger, får ikke barnet hjelpen det trenger – enten det er tilrettelegging på skolen, medisiner, tiltak i hjemmet eller profesjonell behandling, skriver Heidi Wittrup Djup. (Illustrasjonfoto)
Getty Images/iStockphoto
Nylig kunne vi lese en anonym mors beskrivelser (Dagsavisen 27. februar) av hvordan hennes sønn ble offer for manglende tilrettelegging, mobbing og tvangsbruk i skolen.
I fravær av virksomme tiltak som kunne ha avhjulpet skolefraværet, ble hun blant annet informert om at skolen ville kontakte barnevernet dersom guttens tilstedeværelse ikke økte innen påske.
Praksisen med å bruke barnevernet som ris bak speilet har tidligere vært kritisert av professor Marie-Lisbet Amundsen, som forsker på skolevegringsproblematikk. Også jeg har advart mot skolenes belastende praksis med å melde til barnevernet uten at vilkårene i loven er oppfylt.