Stavanger

Pakker fisk til folket

Karl Erik Pallesen går nye veier for å selge fisk. Fisketorget har hevet seg på matkassebølgen.

Fredag er den store pakkedagen på Fisketorget. Etter at de startet med matkassekonseptet sitt, Fiks ferdig fisk, har den siste dagen før helgen gått med til klargjøring av matkasser til fiskehungrige siddiser.

LES OGSÅ: Selger 1200 liter fiskesuppe

– Vi prøver å få mer fisk ut til folket. Spesielt ønsker vi å nå ut til de yngre kundene. Folk er usikre, de har litt lite kunnskap om det å lage fiskemiddager, – derfor må vi gjøre det enkelt for dem, sier daglig leder Karl Erik Pallesen.

Han legger ikke skjul på at omsetningen har gått ned også hos Fisketorget, som den har hos de fleste restaurantene i byen.

– Det er tyngre i alle bransjer – også for oss. Vi merker nedgangen både i restauranten og i butikken. Da må vi tenke nytt, sier Pallesen.

Gammel idé

Pallesen har gått svanger med ideen om å starte med middagskasser nesten helt siden han tok over Fisketorget våren 2012.

LES OGSÅ: Gladmaten satser på lokalprodusert mat

– Jeg tror vi er de første i Norge som selger matkasser med kun fiskemiddager, sier han og legger til at de allerede etter noen uker i drift har fått flere faste kunder.

Kassen, som har fått navnet «Helgekos», inneholder en to- eller treretter; ulike typer fersk fisk med tilbehør. Dessert er valgfritt. En idiotsikker trinn-for-trinn-oppskrift ligger vedlagt.

– Vi har Ikea-tanken i bakhodet. Det skal være så enkelt at alle kan klare det.

Vil utvide konseptet

Etter å ha testet matkassekonseptet i noen uker, er Pallesen klar for å utvide.

LES OGSÅ: Nytt matmarked i Vågen:– Glade for været

– Når vi får full kontroll over dette, lanserer vi andre middagskonsepter. Det neste blir skalldyrbonanza, sannsynligvis fra mai av. Etter hvert kommer det også en kasse med hverdagsmat, som blir et litt billigere konsept, avslutter kokken fra Kvitsøy.

Nettmat: Fra to til åtte ansatte

Den lokale matkasseleverandøren Nettmat vokser stadig.

LES OGSÅ: Kompiser satser alt på Nettmat

Da Nettmat startet i april i fjor, var det kun med to ansatte – kompisene Thomas Bergo og Frode Amdal, som står bak firmaet. I dag har de åtte ansatte.

– Det går veldig bra. Vi har nådd målet vårt, sier Thomas Bergo til RA.

Målet var å få 400 kunder innen utgangen av 2015.

– Nå utvider vi til andre byer. I tillegg har vi startet et samarbeid med cateringaktøren Wilberg – tempokassen.

Tempokassen var i utgangspunktet rettet mot folk som ikke klarer å lage mat selv, for eksempel eldre mennesker.

– Der får du ferdige middager som du varmer i ovn eller mikro. I tillegg til målgruppen viser det seg at veldig mange studenter bestiller denne kassen, av litt andre grunner, sier Bergo lattermildt.

Mer fra Dagsavisen