Stavanger

Gladmaten satser på lokalprodusert mat

Mona Vervik, daglig leder for Gladmat, ønsker at folk skal smake på både ny mat og musikk under festivalen.

Bilde 1 av 4

For 17. året på rad arrangeres Gladmatfestivalen i Stavanger, og daglig leder Mona Vervik har en spesiell oppfordring å komme med til publikum.

– Vi ønsker sterkt at publikum skal bli kjent med lokal mat. Vi har så mange gode råvarer i distriktet som flere bør få øynene opp for, og i tillegg handler det om verdiskaping i etterkant av festivalen, sier Vervik.

Smak på mat og musikk

Gladmaten har over hundre utstillere i år, men nytt av året er fokuset på kulturscenen.

– Programmet har aldri vært så fullstappet og bredt som i år. Vi har konserter hver eneste dag, og det har vi aldri hatt før. Blant annet kommer Billie Van trio, (med Jonas Alaska og Mikhael Paskalev) for å fylle opp torgtrappene, sier Vervik.

– Vi håper publikum vil smake på både ny mat og musikk, legger hun til.

Alle er viktige

Vervik tror grunnen til at de har holdt ut i så mange år er god organisering og engasjement.

– Det er avgjørende å være relevant og viktig, både for publikum og bransjen, sier hun. Vervik er glad for at mange utstillere kommer tilbake år etter år, men at kampen om plassene har gått litt i rykk og napp.

– Alle er like viktige, og vi trenger både store og små utstillere for å skape et godt mangfold og et godt tilbud. Det er flott å ha en samlet og engasjert restaurantbransje, sier Vervik.

Gladmaten har egne opplegg både for barn og seniorer, og Vervik ser spesielt frem til å la publikum smake, bli kurset og inspirert under festivalen.

– Vi ønsker å være en festival for alle, og vi ønsker å vise frem byen vår, sier Vervik.

Parkeringsautomat på kjøkkenet

Ved Fisketorget er Gladmatteltet satt opp, hvor det hver dag under festivalen blir servert en fire retters middag, akkompagnert av Heine Totland med fullt band.

– Vi har hatt fullt hus to år på rad, og nå ser det ut som om det går strake veien mot utsolgt igjen, sier Aldo Flakstad, prosjektleder for arrangementet.

– I tillegg til maten er det veldig god og uformell stemning i teltet. Det er nesten elektrisk, sier han.

I teltet sitter Constance Kristiansen og Tonje Sandberg fra selskapet Odd Standard.

– Vi samarbeider med Gladmat for å gjøre noe for å løfte matopplevelsen i teltet. Vi står for visuell utforming, og vi tar utgangspunkt i det du trenger for en god matopplevelse, nemlig tilbehøret, sier Kristiansen og holder opp et gigantisk vinglass i papp.

Gladmatteltet skal stå klart i løpet av helgen, men det er én ting ledelsen ikke får gjort noe med.

– Vi har en parkeringsautomat på kjøkkenet i teltet. Vi har jo fått låne byen, så da må vi bare bygge rundt, sier Flakstad, før han fortsetter:

– De som velger å sitte hele kvelden må betale for seg på automaten, sier han og ler.

Mer fra Dagsavisen