Stavanger

Mener bysykkelordningen er for dyr

Torfinn Ingeborgrud (Miljøpartiet de grønne) tror det er urealistisk å få opp bruken av bysyklene fordi prisen er for høy. Stein Racin Grødem maner til tålmodighet.

Det er Forus Næringspark som har tatt initiativet til bysykkelordningen, hvor du kan leie elsykler for å komme deg rundt. I dag er det 170 sykler i ordningen, etter hvert blir det 300. Stavanger kommune har gått inn med 2 millioner kroner i prosjektet, og nå stiller Torfinn Ingeborgrud spørsmål ved det han mener er en svært begrenset bruk av tilbudet. Han tar opp saken i det neste møtet til kommunalstyret for miljø og utbygging, hvor han vil be rådmannen om å gjenoppta arbeidet med en tradisjonell, rimelig bysykkelordning.

Oppbyggingsfase

Ifølge driftsplanen til bysykkelordningen er målet at hver sykkel brukes fire turer på hverdager og en tur på helgedager, altså 22 turer per uke.

– Da dere søkte om tilskudd til ordningen, tok dere utgangspunkt i at hver sykkel skulle brukes fire ganger i døgnet. Så ofte brukes de vel ikke? spør Ingeborgrud når han møter Stein Racin Grødem til en prat om ordningen. Ingeborgrud tviler på at bysykkelordningen noensinne vil komme opp i så høy bruk med dagens pris.

Grødem er administrerende direktør i Forus Næringspark som står bak ordningen.

– Nei, per i dag er vi ikke der, men hele poenget er at vi er i en oppbyggingsfase. Målet på sikt er at hver sykkel skal brukes fire ganger i døgnet, sier Grødem. Han legger til at ordningen i første omgang har vært rettet mot pendlere og bedrifter med Kolumbus sin hjem-jobb-hjem-avtale (buss, tog og elsykkel for 500 kroner i måneden).

LES OGSÅ: Sola Venstre ønsker sykkelparkering på flyplassen: Vil ha sykkel-p-hus på Sola

– Billigere kollektivtilbud enn det får du ikke. Nå vil det også bli billigere å bruke sykkelen i Stavanger sentrum. Til våren lanserer vi en ny billett som er spesielt rettet mot bybruk, sier Grødem.

I dag er timesprisen 30 kroner, og døgnprisen 210 kroner. Til sammenligning koster et sesongkort for Oslo bysykkel 299 kroner.

Med den nye billetten som lanseres i bysykkelordningen i Stavanger vil timesprisen fremdeles være 30 kroner, men du kan kjøpe 6- eller 12-måneders abonnement som gjør bruken rimeligere.

– Fungerer ikke

Grødem melder om en gradvis økning i bruken av syklene, særlig blant bedriftskundene.

LES OGSÅ: Ingeborgrud kritisk til politikernes sykkeltur til København: Vil bli opplyst

– Det er bra, men som bysykkel virker det ikke som ordningen fungerer særlig godt. At syklene står ubrukte som nå, kan komme i veien for at vi hadde fått en mer velfungerende løsning, sier Ingeborgrud og fortsetter:

– Det er bruken som angir om dette er et vellykket prosjekt.

– Der er vi hjertens enig. Og med den nye bybilletten vi lanserer til våren, vil vi være konkurransedyktige, svarer Grødem.

Utvider tilbudet

I startfasen har pendlerne vært målgruppen. Nå skal flere få glede av bysykkelordningen.

LES OGSÅ: – Sykkel på tog løser transportfloken

Nylig ble det plassert ladestasjon ved Stavanger universitetssjukehus (SUS). De neste satsingsområdene er Sandnes sentrum og Universitetet i Stavanger. Men, hvis også studentene skal få glede av ordningen, er man avhengig av å få på plass en lettere sykkel enn dagens. Gobike-modellen som brukes i dag er for tung for turen opp Ullandhaugbakken.

– Vi har fått prototypen på den nye sykkelen nå, så vi håper den er på plass til sommeren. Ved justeringer er kanskje semesterstart mer realistisk, sier Stein Racin Grødem.

Det skal også plasseres ut ladestasjoner ved Mariero og Paradis etter forespørsler fra brukerne av bysyklene.

LES OGSÅ: Likevel gratis med sykkel på hurtigbåt

Mer fra Dagsavisen