Stavanger

- Sykkel på tog løser transportfloken

Torfinn Ingeborgrud i Miljøpartiet De Grønne ønsker at folk skal få mulighet til å ta med seg sykkelen på toget uten å betale ekstra.

I forbindelse med diskusjonene om bybane eller bussvei, mener Torfinn Ingeborgrud, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne, at kollektivtrafikken på Nord-Jæren kan forbedres på en langt enklere og billigere måte.

Nemlig å la folk få muligheten til å ta med seg sykkelen på toget.

I dag skal han snakke om dette på et møte i Natur og Ungdom, og Ingeborgrud mener at vi har et høykapasitets kollektivtilbud på Nord-Jæren, nemlig Jærbanen.

- Denne kan få en enda bedre utnyttelse dersom folk fikk muligheten til å ta med seg sykkelen sin på toget, sier Ingeborgrud til RA og tilføyer:

- Jærbanen er i motsetning til bybane og bussvei et grovmasket nett, dette gjør den rask og effektiv. Det er langt mellom stoppestedene, men kombinert med sykkel vil det bli et finmasket nett.

I planleggingsarbeid opereres det med 400 hundre meters gangavstand til stasjonene for å få folk til å ta tog.

Fem ganger mer kunder

- Kan det sykles til stasjonene vil avstanden økes til 2000 meter, sier Ingeborgrud.

Han har fått med seg Per Hassel Sørensen, masterstudent i bærekraftig energiteknologi, og gått til kommuneadministrasjonen i Sandnes og fått regnet på det.

- Vi kom fram til at dersom en kunne sykle fram til stasjonen og ha med seg sykkelen på toget, vil dette føre til en økning i kundegrunnlaget ved stoppestedene fra fem ganger og oppover. I Sandnes vil det øke med 18,8 ganger, sier Ingeborgrud.

- Men hvorfor må sykkelen være med på toget?

- NSB satser på sykkelparkering ved togstasjoner i dag og dette dekker en del av behovet. Men dette er bare delvis vellykket. Kan du ha med sykkelen på toget virker den i begge ender og det er ingen risiko for tyveri av sykkelen.

Ingeborgrud mener også at bysykler kan dekke en del av behovet og at disse kan kombineres med egen sykkel i andre enden.

- Må være gratis

Ingeborgrud sier at det er viktig at sykkel på toget må være gratis.

- I dag straffes de som tar med sykkel med verdens høyeste billettpris for sykkel som er halv pris av voksen pris. I tillegg må vognene utbedres slik at det er plass til mer enn tre sykler slik det er i dag.

Ingeborgrud mener at dette kan gjøres med relativt enkle grep

Han viser blant annet til København der de i 2010 gjorde det gratis med sykler og egen vogn tilrettelagt for sykler.

- Trafikken økte med én million passasjerer i løpet av ett år, sier Ingeborgrud.

Han har allerede vært i kontakt med NSB og Jernbaneverket angående forslaget.

Dag Brekkan, salgs- og markedsansvarlig NSB Riks Sørlands- og Jærbanen sier at Ingeborgruds forslag er vidsynt og at han skal ha for initiativet.

- Samtidig ser vi at det ikke er så lett å gjennomføre. Skal mange inn med sykler på toget vil dette føre til forsinkelser, sier han til RA.

Brekkan mener også at det ikke bare er å rive ut seter.

- Disse togene går også i østlandsområdet der folk allerede står som sild i tønne. Vi tror at dette forslaget lar seg vanskelig gjennomføre.

- Vårt forslag er å bytte ut fem doble seter med åtte klappseter, dette blir en ørliten reduksjon i antall sitteplasser, men det blir plass til flere ståplasser, noe de trenger på Østlandet, sier Ingeborgrud.

Han ønsker at politikerne i Sandnes og Stavanger legger press på NSB om å få til en løsning.

- De kan også eventuelt tilby økonomisk kompensasjon, for dette vil være en billig løsning i forhold til de andre kollektive løsningene. Dette vil koste noen millioner, de andre koster mange milliarder.

Mer fra Dagsavisen