Det er Forusvisjonen som har ansvaret for bysykkelordningen i Stavanger-regionen. Administrerende direktør Stein Racin Grødem hadde ikke fått beskjed om feilen på bysyklene da RA tok kontakt med ham torsdag formiddag.
– Men vi har registrert at syklene har litt begrenset svingradius, sier Grødem.
Etter å ha vært i kontakt med sine danske kolleger, har Grødem fått utdypet problemstillingen.
Mangler 11 grader
Bysykkelen har en svingradius på 49 grader, mens kravet er 60 grader.
– Denne mangelen har betydning kun i svært lav fart, fra 0 til 5 kilometer i timen. Produsenten Gobike har fått en foreløpig vurdering som sier at det ikke har betydning for sikkerheten. Derfor velger vi å fortsatt ha syklene i drift her i Stavanger, sier Grødem til RA.
LES OGSÅ: - 400 bysykler i Stavanger
På grunn av mangelen har Gobike likevel blitt pålagt å ta kontakt med et eksternt firma i Tyskland som skal gjøre en vurdering av saken.
– Det er vår oppfatning at feilen ikke påvirker sikkerheten. Den vurderingen underbygges av dialogen med en uavhengig tysk ekspert på området, sier Torben Aagaard, direktør i Gobike, til det danske fagbladet Ingeniøren.
Stein Racin Grødem avventer situasjonen til ekspertvurderingen er klar.
– Hvis den tyske rapporten viser at den begrensede svingradiusen kan utgjøre en fare for sikkerheten, stopper vi driften med en gang, sier Grødem.
Nå skal produsenten utbedre feilen på syklene i København. Ifølge By- og pendlercykelfonden i København tar det under en time å skifte delen i hver enkelt sykkel.
– Overkommelig oppgave
Også på Forus er de i kontakt med produsenten for å avklare hva som skjer videre med sykkelparken.
LES OGSÅ: Tar opp konkurransen mot bilen
– Vi har egentlig vært på jakt etter en litt lettere sykkel. Inntil det kommer på plass må vi selvsagt sørge for at dagens sykkelpark er i orden. Vi har kun 170 sykler, så å skifte en del i styret på disse syklene er en overkommelig oppgave for oss, sier Grødem.